Suomalaisten televisionkatselu on muuttunut paljon aivan viime vuosina. Televisiota katsellaan monenkokoisilla laitteilla, aina älypuhelimen neljän tuuman näytöstä 80 tuuman älytelevisioon kotona.

 

Suomalaisten TV:n äärellä viettämä aika on kasvanut. Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan TV-ruutujen äärellä vietetty aika on kasvanut kymmenessä vuodessa yli 30 minuuttia.

Televisioruudun äärellä vietetty aika kasvussa

Vuonna 2020 TV-ruudun äärellä vietettiin jo 3 tuntia ja 37 minuuttia. TV-kanavien sisällön parissa suomalaiset viihtyvät edelleen pitkään, keskimäärin 2 tuntia ja 47 minuuttia päivässä (Finnpanel, TV-mittaritutkimus 2020). Muun videon katselu TV:stä, erityisesti suoratoistopalveluiden käyttö, on lisännyt TV-ruutuaikaa viime vuosina.

Videosisällön katselu on kasvanut voimakkaasti myös muilla päätelaitteilla, mutta tähän asti yhteistä mittaustapaa ei ole ollut. Vuonna 2018 Finnpanel, MTV, Nelonen Media ja Yle laajensivat TV-mittaritutkimusta koskemaan myös MTV-palvelun, Ruudun ja Areenan katselua. Vuonna 2020 mukaan tuli vielä D-play.

Mittaus yhdistää tietoa paneeliperheiden online-katselusta ja tv-yhtiöiden videomittauksesta. Suomi on ensimmäisten maiden joukossa raportoimassa yhteismitallisesti eri päätelaitteilta tapahtuvaa katselua ja kokonaiskatselumääriä ohjelmille eri kohderyhmissä. Laajennettua mittausta kutsutaan Total TV -mittaukseksi.

Online-TV:n suosio kasvaa nopeasti, mutta ylivoimainen enemmistö katselusta tapahtuu yhä lineaarisen lähetyksen äärellä. Nämä kaksi katsomisen tapaa eivät kilpaile keskenään ja niitä käytetään eri tavoin.

 

total-tv-mittaus


Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus ja Total-tv-tutkimus

Total TV vie yli kolmanneksen mediapäivästä


Total-tv-vie-yli-kolmanneksen-mediapaivasta-2020_2

Lähde: Kantar Mind Kuluttaja, 2019, 15-74-vuotiaat, est. 3,8M, n = 20 301 TotalTV= Lineaarinen televisio (kaupallinen+YLE+maksu-tv), internet-tv ja maksulliset suoratoisto- ja tilausvideopalvelut

 

TV:n viikkotavoittavuus eri ikäryhmissä, %

Vikkotavoittavuus-2020

Lähde: Finnpanel, TV-mittaritutkimus 2020