Suomalaisten televisionkatselu on muuttunut paljon aivan viime vuosina. Televisiota katsellaan monenkokoisilla laitteilla, aina älypuhelimen neljän tuuman näytöstä 80 tuuman älytelevisioon kotona.

 

Suomalaisten TV:n äärellä viettämä aika on kasvanut. Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan TV-ruutujen äärellä vietetty aika on kasvanut kymmenessä vuodessa 20 minuuttia.

Vuonna 2019 TV-ruudun äärellä vietettiin jo 3 tuntia ja 23 minuuttia.

TV-kanavien sisällön parissa suomalaiset viihtyvät edelleen pitkään, keskimäärin 2 tuntia ja 42 minuuttia päivässä (Finnpanel, TV-mittaritutkimus 2019). Muun videon katselu TV:stä, erityisesti suoratoistopalveluiden käyttö, on lisännyt TV-ruutuaikaa viime vuosina.

Videosisällön katselu on kasvanut voimakkaasti myös muilla päätelaitteilla, mutta tähän asti yhteistä mittaustapaa ei ole ollut. Vuonna 2018 Finnpanel, MTV, Nelonen Media ja Yle laajensivat TV-mittaritutkimusta koskemaan myös MTV-palvelun, Ruudun ja Areenan katselua. Vuonna 2020 mukaan tuli vielä D-play.

Mittaus yhdistää tietoa paneeliperheiden online-katselusta ja tv-yhtiöiden videomittauksesta. Suomi on ensimmäisten maiden joukossa raportoimassa yhteismitallisesti eri päätelaitteilta tapahtuvaa katselua ja kokonaiskatselumääriä ohjelmille eri kohderyhmissä. Laajennettua mittausta kutsutaan Total TV -mittaukseksi.

Online-TV:n suosio kasvaa nopeasti, mutta ylivoimainen enemmistö katselusta tapahtuu yhä lineaarisen lähetyksen äärellä. Nämä kaksi katsomisen tapaa eivät kilpaile keskenään ja niitä käytetään eri tavoin.

 

 

total_tv-1

Lähde: Finnpanel, www.finnpanel.fi/totaltv.php

TV haukkaa kolmasosan suomalaisen mediapäivästä

Screenforce - suomalaisen mediapäivä

Lähde: TNS Mind Kuluttajat H1/2018

ka-näyttöä

Mikä ihmeen HybridiTV?

HBB TV: on standardi, jonka lyhenne tulee sanoista hybrid broadcast broadband TV. Se yhdistää TV-lähetyksen ja laajakaistan tuomalla online-TV:n ominaisuudet helppokäyttöisesti katsojien saataville. HBBTV-palvelut näkyvät antenni-TV:n katsojille ja joidenkin kaapelioperaattoreiden verkossa. Vastaanottimessa on oltava nettiliittymä ja HBBTV -ominaisuudet aktivoituna.

Televisio, joka yhdistää perinteisen television, netin ja sosiaalisen median parhaat ominaisuudet.

HybridiTV mahdollistaa monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Kotitalouksissa on tällä hetkellä kytkettyinä noin 600 000 HybridiTV-laitetta (siis älytelkkareita, joissa tämä HbbTV-ominaisuus).

Näistä on aktiivisena päivittäin noin 260 000 uniikkia laitetta.

Lähde:Digita Oy (Toukokuu 2020)