Suomalaisten televisionkatselu on muuttunut paljon aivan viime vuosina. Televisiota katsellaan monenkokoisilla laitteilla, aina älypuhelimen neljän tuuman näytöstä 80 tuuman älytelevisioon kotona.

 

Suomalaisten TV:n äärellä viettämä aika on kasvanut. Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan TV-ruutujen äärellä vietetty aika on kasvanut kymmenessä vuodessa 20 minuuttia.

Vuonna 2018 TV-ruudun äärellä vietettiin jo 3 tuntia ja 20 minuuttia.

TV-ruudun-äärellä-vietetty-aika

TV-kanavien sisällön parissa suomalaiset viihtyvät edelleen pitkään, keskimäärin 2 tuntia ja 45 minuuttia päivässä. Muun videon katselu TV:stä, erityisesti suoratoistopalveluiden käyttö, on lisännyt TV-ruutuaikaa viime vuosina.

Videosisällön katselu on kasvanut voimakkaasti myös muilla päätelaitteilla, mutta tähän asti yhteistä mittaustapaa ei ole ollut. Vuonna 2018 Finnpanel, MTV, Nelonen Media ja Yle laajensivat TV-mittaritutkimusta koskemaan myös MTV-palvelun, Ruudun ja Areenan katselua.

Mittaus yhdistää tietoa paneeliperheiden online-katselusta ja tv-yhtiöiden videomittauksesta. Suomi on ensimmäisten maiden joukossa raportoimassa yhteismitallisesti eri päätelaitteilta tapahtuvaa katselua ja kokonaiskatselumääriä ohjelmille eri kohderyhmissä. Laajennettua mittausta kutsutaan Total TV -mittaukseksi.

Online-TV:n suosio kasvaa nopeasti, mutta ylivoimainen enemmistö katselusta tapahtuu yhä perinteisen, lineaarisen lähetyksen äärellä. Nämä kaksi katsomisen tapaa eivät kilpaile keskenään ja niitä käytetään eri tavoin.

 

 

total_tv-1

Lähde: Finnpanel, www.finnpanel.fi/totaltv.php

TV haukkaa kolmasosan suomalaisen mediapäivästä

Screenforce - suomalaisen mediapäivä

Lähde: TNS Mind Kuluttajat H1/2018

ka-näyttöä

Keskiverto TV-kampanja saa Suomessa 21 miljoonaa näyttöä

Dagmar Media. 21 996 000 gross contacts. All population 4+ Target group size: 5 249 000. 3 weeks (weeks 38-40/2018). 

Lähde: https://www.kantar.fi/uutiskirje/2018/suomalaisen-mediapaiva