A
Aikablokki: Ohjelmien katselu live-lähetysajan ulkopuolella esim. Elisa Viihteen, Telia TV:n, DNA TV:n tai digiboxin kautta (engl. TSV l. time shifted viewing). Kts myös VOSDAL.Ajassa siirretty katselu: Keskimääräinen tv-katselun yleisömäärä minuutissa. Kts. myös Keskikatsojamäärä.
- Livekatselu: niin sanottu perinteinen katselu ohjelman lähetyksen aikana
- VOSDAL (vieved on same day as live): ohjelmalle samana päivänä klo 02:00 mennessä kertynyt viivästetty katselu.
- Live + VOSDAL: perinteinen live katselu sekä samana päivänä klo 02:00 mennessä kertynyt viivästetty katselu (yliyönraportti).
- Consolidated: kokonaiskatselu, joka on kertynyt lähetyspäivältä ja sen jälkeisiltä 7 vuorokaudelta.
- VOSDAL + 7 d (TSV, time shifted viewing): pelkästään ajassa siirretysti kertynyt katselu.
AMR (average minute rating): Keskimääräinen tv-katselun yleisömäärä minuutissa. Kts. myös Keskikatsojamäärä.
Antennitelevisio, antenni-tv: Televisioteknologia, jossa kuva välittyy antenniverkon kautta.
ATV / ATS (average time viewed / average time spent): Television katseluun keskimäärin käytetty aika tietyssä katsojaryhmässä tai kanavalla. Ilmoitetaan tavallisesti muodossa min/vrk. Kts. myös Katselumäärä.
AVOD: advertising video on demand, esim. MTV -palvelu, Ruutu ja Discovery +
B
Bruttopeitto (GRP = bruttopeitto prosentteina koko väestössä, tai TRP = bruttopeitto kohderyhmässä tai gross impacts): Kampanjan saavuttama kokonaiskontaktimäärä. Ilmaistaan joko GRP-muodossa (bruttopeitto prosentteina koko väestössä) tai TRP-muodossa (bruttopeitto prosentteina kohderyhmässä, engl. gross impacts). Kts. myös opas Tv-matematiikan perusteet.
Brand Lift: Ilmainen työkalu, jolla mitataan mainosten vaikutusta brändimielikuvaan.
Bränditurvallisuus: Huomioidaan mainostamisessa varmistamalla, että brändi ja mainosviestit näkyvät turvallisen ja laadukkaan sisällön yhteydessä.
BVOD (broadcaster video on demand): Kattotermi tv-yhtiöiden tuottamalle laadukkaalle suoratoistosisällölle. Pitää sisällään niin mainosrahoitteisen (AVOD) kuin tilaajamaksullisen (SVOD) VOD:n.
C
CSOV (commercial share of viewing): Kts. Kaupallinen katseluosuus.
CPT/CPM; (cost per thousand/cost per mille): Kampanjakohtainen hinta per tuhat katsojaa, eli paljonko maksaa 1000 henkilön tavoittaminen halutussa kohderyhmässä. Kts. myös opas Tv-matematiikan perusteet.
CPP (cost per gross rating point) = cost of broadcast schedule (GRPS): Kontaktihinta yhtä GRP- / TRP-yksikköä kohden, joka kertoo hinnan yhden brutopeittoprosentin (rating point) tavoittamiseksi kohderyhmässä. Sama kuin yhden TRP:n hinta. Kts. opas Tv-matematiikan perusteet.
CTV (Connected TV): Kattotermi, jolla viitataan internetiin kytkeytyneillä laitteilla tapahtuvaan katseluun. Esimerkkejä CTV:n soveltamisesta ovat vaikkapa osallistavat QR-koodit. Kts. myös HbbTV ja hybridi-tv.
D
DTH (direct to home): TV:n katselu, jonka vastaanottotapana on oma lautasantenni.
DAI (digital add insertion): Dynaaminen jakelutekniikka, joka mahdollistaa kohdennettavuuden ja jonka avulla videomainoksia voi näyttää lineaarisessa televisiossa sekä suoratoistosisältöjen yhteydessä.
DVB (digital video broadcasting):Eurooppalainen digi-tv-standardi, joka on valittu Suomessa digitaaliseksi lähetysjärjestelmäksi. DVB-tunnusta käytetään myös lisämerkintöjen DVB-T, DVB-C ja DVB-S kanssa.
E
EPG (electronic programme guide): Sähköinen ohjelmaopas
Estimaatti (viewers, rating): Keskikatsojamäärä (1000 katsojaa) yhdelle minuutille. Pidemmälle aikajaksolle estimaatti on minuuttiyleisöjen keskiarvo.
F
Finnpanelin tv-mittaustutkimus: Toimii tv-katselun sekä mainonnan ostamisen ja myymisen tunnuslukujen tuottajana Suomessa. Total TV -mittaus on osa Finnpanelin tutkimusta.
Frekvenssi: Kts. Toistokontrolli. Lisätietoa myös Tv-matematiikan perusteet -oppaassa.
FTA-kanava (free to air): Maksuton kanava, jonka sisällöt ovat kaikille ilmaisia.
G
GRP (gross rating point): bruttopeitto koko väestössä (%). Kertoo kampanjan koosta, muttei ota kantaa nettopeittoon ja toistoon. Kohderyhmistä puhuttaessa käytetään termiä TRP.
H
HbbTV (hybrid broadcast broadband): HbbTV on standardi, joka yhdistää tv-lähetyksen ja laajakaistan tuomalla CTV:n ominaisuudet helppokäyttöisesti katsojien saataville.
Hybriditelevisio (Hybrid Broadband TV): HbbTV-standardilla toimiva televisio, joka mahdollistaa esimerkiksi QR-koodien käytön ja osallistumisen erilaisiin äänestyksiin kaukosäätimellä.
Henkinen saavutettavuus (mental availability): Todennäköisyys, jolla ostaja huomaa, tunnistaa tai ajattelee brändiä ostotilanteessa ja valitsee kyseisen brändin muiden sijaan.
HVOD (hybrid video on demand): HVOD yhdistää mainosrahoitteisen suoratoistopalvelun (AVOD Advertiser Video on Demand) ja tilaajarahoitteisen mallin (SVOD Subscriber Video on Demand).
I
Indeksi (index, affinity): Luku, joka kertoo miten esimerkiksi tv-ohjelma tavoittaa kohderyhmän verrattuna koko väestöön.
Impressio (ad impression): Mainosnäyttö (engl. ad impression).
Inscreen (myös viewability): Todennettu display-mainosnäyttö.
Instream-mainonta: Videomainos, jota esitetään videosisällön alussa (preroll), keskellä (midroll) ja sisällön päätyttyä (postroll).Todennettu display-mainosnäyttö.
ITV (internet-tv): Kts. Online-tv
IPTV (internet protocol television): Internet-pohjainen tv-ohjelmien lähetystapa, joka mahdollistaa esimerkiksi vuorovaikutteisten tv-ohjelmien jakelun.
Iso ruutu (Big Screen): Käytetään yleisesti televisiosta, kun verrataan pieniin katselulaitteisiin, kuten tabletti tai puhelin.
J
—
K
Kaapelitelevisio: Televisioteknologia, jossa kuva välittyy kaapeliverkon kautta.
Kampanjan kokonaiskontaktit: Kaikkien niiden mainoskatkojen yhteenlaskettu keskikatsojamäärä, joissa kampanjaan kuuluvaa TV-mainosspottia on esitetty. Keskikatsojamäärä lasketaan yhteen joko valitussa kohderyhmässä (TRP tai tuttavallisemmin ”terppi”) tai koko väestössä (GRP).
Kanavakortti: Kanavakortin (myös ohjelmakortti tai kaapelikortti) avulla tilataan maksukanavia kaapelitelevisiosta.
Katko: Kts. Mainoskatko
Katseluminuutti (time of viewing): Koko väestön tai kohderyhmän edustajan katseluun keskimäärin käyttämä minuuttimäärä (engl. time of viewing).
Katselumäärä: Keskiarvo koko väestön televisiokatselun määrästä eri kohderyhmissä tai kanavilla. Kts. myös ATV / ATS.
Katseluosuus: Ohjelman tai tv-kanavan katseluosuus (engl. share of viewing) koko tv-yleisöstä, eli kuinka moni tv:n katsojista katsoi keskimäärin juuri kyseistä ohjelmaa tai kanavaa. Kanavien osuuksia ilmaistaan esim. koko vuorokauden, prime timen tai tietyn tunnin osalta.
Katsomisintensiteetti: Ohjelmatasolla esitettävä prosenttiluku (engl. net fraction), joka kertoo katsomisen osuuden ohjelman koko lähetysajasta.
Kaupallinen katseluosuus: Kaupallisen tv-kanavan (tai niiden yhdistelmien) osuus (engl. CSOV) kaikkien kaupallisten tv-kanavien kokonaiskatselusta.
Keskikatsojamäärä: Keskiarvo tv-katselun yleisömäärästä per minuutti (engl. average minute rating). Ilmoitetaan tuhansina (000) tai suhteessa kohderyhmän kokoon (TRP).
Keskimääräinen toisto: Keskimääräinen toisto
Kontakti: Televisiossa mainosspotin kontakti on kyseisen mainoskatkon keskikatsojamäärä. Tv-mainonta ostetaan ja takuutetaan kontakteissa. Kts. myös Mainoskatkon keskikatsojamäärä.
Kohderyhmä: Väestöryhmä, jonka katselua tms. analysoidaan. Mainonnassa kohderyhmä on se joukko, jota mainoksella tavoitellaan.
Kokonaiskatselu: Kaikki katselu (eng.consolidatied viewing), joka on kertynyt lähetyspäivältä ja sen jälkeisiltä 7 vuorokaudelta.
Konversioprosentti: Se osuus kohderyhmästä, jotka täyttää kohderyhmälle asetetun tavoitteen. Jos tavoitteena on esimerkiksi saada kohdeyleisö klikkaamaan tiettyä linkkiä, konversioprosentti kertoo, kuinka suuri osuus kohdeyleisöstä on linkkiä klikannut.
Kustannus per peittoprosentti: Kts. CPP (cost per point)
Kustannus/tuhat kontaktia: Kts. CPT / CPM (cost per thousand / cost per mille)
L
Lineaarinen televisio: Televisiolähetys, joka lähetetään kaapeliverkon, antenniverkon tai satelliitin (mutta ei siis internetin) välityksellä. Lineaarista televisiota katsotaan ajoitettuna televisiosta livehetkenä tai takautuvasti. Vrt. Suoratoistopalvelu.
Live-tv: Kts. suora lähetys
Lähetysaika: Tv-yhtiöiden lähetyspäiväkirjoissa määritelty aikaväli, jolloin nimetty ohjelma lähetetään.
M
Mainonnan näkyvyys: Mittari, jolla mitataan mainonnan näkyvyyttä (engl. viewability) käyttäjän ruudulla. Mainos on näkyvä (viewable impression), kun sen pinta-alasta näkyy tietty osa käyttäjän ruudulla tietyn aikaa. (Lähde: IAB Finland)
Mainoskatko: Ohjelman katkaiseva tauko lähetysajassa, jossa mainokset esitetään (eng. commercial break).
Mainoskatkon keskikatsojamäärä: Mainoskatkon minuuttiyleisöjen keskiarvo. Ilmoitetaan joko tuhansina (000) tai suhteessa kohderyhmän kokoon (TRP).
Mainosrahoitteinen: Ohjelmaa tuotetaan mainostajien rahoituksella.
Mainosspotti: Ohjelmaa tuotetaan mainostajien rahoituksella.
Maksukanava: Erikseen tilattava maksullinen televisiokanava, kuten C More, Ruutu+ ja Viasat. Kts. myös kanavakortti.
Massamedia: Kattotermi joukkotiedotusvälineille (erityisesti televisio, radio ja lehdistö) jotka viestivät yksisuuntaisesti monelle vastaanottajalle.
Minuuttiyleisö: Yhden minuutin katsojamäärä (engl. minute audience). Pienin mittaritutkimuksen tuottama yksikkö, josta voidaan edelleen rakentaa varttien, ohjelmien jne. katselumäärät.
Mainosten lyhytaikainen myyntivaikutus: Suhde niiden välillä, jotka ovat tehneet ostoksen mainoksen vaikutuksen alaisena, ja niiden, jotka ovat tehneet ostoksen muista syistä.
Moninäyttökatselu: Erilaisten laitteiden, kuten kännykän ja tietokoneen, käyttö yhtä aikaa tv-katselun ohessa (engl. multiscreen viewing, second screen viewing).
N
Net fraction: Kts. Katsomisintensiteetti
Nettivideo: Mikä tahansa nettiin ladattu ja sieltä katsottavissa oleva video, esimerkiksi YouTubessa tai Vimeossa.
Nettopeitto: Kampanjan saavuttamat nettokontaktit (engl. net reach), eli vähintään yhden spotin kampanjasta nähneet/kuulleet. Voidaan myös käyttää kuvaamaan sitä, montako kohderyhmään kuuluvaa yhdellä medialla tai mediayhdistelmällä on tavoitettu. Ilmoitetaan tuhansina (000) tai osuutena kohderyhmästä (%).
O
Off-prime: Parhaan katseluajan ulkopuolinen katseluaika. Vrt. Prime time.
Ohjelma: Kanavan ohjelmavirran tai ohjelmatarjooman yksittäinen esitettävä kokonaisuus (engl. TV programme). Kaupallisilla kanavilla ohjelmaan sisältyvät myös sen lomassa olevat mainoskatkot.
Ohjelman kokonaiskeskikatsojamää: Ohjelman jakson eri esityskertojen keskikatsojamäärät, tallennekatselu ja online-tv-katselu yhteenlaskettuna.
Ohjelmakirjasto: Ohjelmakirjasto on kuukausimaksullinen sisältökokonaisuus, jossa maksetaan rajattomasta sisältöjen käytöstä kiinteää hintaa. Kts. myös Suoratoistopalvelu.
Ohjelmakortti: Kts. Kanavakortti.
Ohjelmasponsorointi: Sponsori tukee rahallisesti esitettävää ohjelmaa. Yleensä brändi mainitaan ennen ja/tai jälkeen mainoskatkon. Kts. myös Tuotesijoittelu.
OLV (online video): Internetissä katsottava video.
Online-tv: Kts. suoratoistopalvelu
OTS (opportunity to see): Arvio siitä, kuinka monella kampanjan kohderyhmään kuuluvalla on mahdollisuus kohdata mainos. Kts. myös Keskimääräinen toisto.
OTT ( over the top): Internetin välityksellä toimiva tv-palvelu tai laite. OTT-palveluja ovat esim. Elisa Viihde, Netflix ja HBO Nordic. Kts. myös suoratoistopalvelu ja CTV.
Outstream-mainonta (in page): Videomainos, joka esitetään muualla kuin videosisällön yhteydessä.
P
Paluukanava: Digi-tv-tekniikkaan liittyvä järjestelmä, joka mahdollistaa vuorovaikutteiset lisäpalvelut, kuten osallistumisen äänestyksiin tv:n välityksellä.
Peittoprosentti: Katsojien osuus (%) koko väestöstä tai kohderyhmästä. Kantaluku (=100%) on väestöestimaatti (rating = TVR).
Perustutkimus: Laaja postikysely, jolla kerätään tietoja tv-talouksista Suomessa. Dataa hyödynnetään mm. tv-mittaritutkimuksen peruskartoituksessa. Engl. establishment survey.
Prime time: Television katselun ”huippuaika”, jolloin katsojia on eniten. Prime time on yleensä klo 18–23 välisenä aikana, mutta ajankohta saattaa vaidella eri maissa.
Profiili: Ilmaisee prosentteina yleisössä kohderyhmään kuuluvat suhteessa koko väestöön tai vertailuryhmään. Kertoo peiton lisäksi ohjelman tavoittavuudesta kohderyhmässä.
Päivätavoittavuus (daily reach): Vähintään minuutin yhden päivän aikana katselleet eli tavoitettu yleisö.
Premium-video: Ammattimaisesti tuotettua videosisältöä, joka kohdennetaan bränditurvallisessa ja laadukkaassa ympäristössä sitoutuneelle yleisölle.
Päällekkäispeitto: Yksittäinen kohderyhmäläinen tavoitetaan usealla medialla samanaikaisesti.
Q
—
R
Rating point: Näkemiskertojen määrä, joka vastaa yhtä prosenttia kohderyhmästä (GRP tai TRP).
RBS-sponsorointi: Ns. kelluva ohjelmayhteistyö, jossa brändin ohjelmayhteistyötunnukset näkyvät tv-yhtiön määrittämien ohjelmien yhteydessä.
Reach (tavoittavuus): Kanavien tavoittavuus (000 tai %), joka määritellään kuinka moni katsoi ohjelmaa vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoisesti.
ROI (return on investment): Panos-tuottosuhde, joka kertoo mainonnan tai markkinoinnin kannattavuudesta.
ROS (run of site), läpi sivuston: Samaa mainosta näytetään läpi sivuston.
S
Satelliittitelevisio: Televisioteknologia, jossa kuva välitetään satelliitin avulla.
SEO (search engine optimization): Viittaa verkkosivujen sisältöjen hakukoneystävälliseen suunnitteluun, jotta sivusto näkyy korkeammalla hakutuloksissa.
SEM (search engine marketing): Hakukonemarkkinointia, jolla pyritään parantamaan sijoitusta hakutuloksissa maksetulla mainonnalla hakukoneissa.
SMATV (satellite master antenna TV): Television katselun vastaanottotapana, esim. taloyhtiön yhteinen lautasantenniverkko.
SOM (share of market): Markkinaosuus.
SOV (share of voice): Yhden mainostajan (prosentti)osuus kaikista mediapanostuksista tietyssä kategoriassa tietyllä ajanjaksolla. Mitataan TNS:n keräämästä mediapanostusdatasta.
SOV (share of viewing): Kts. Katseluosuus.
SOV/SOM-indeksi: Mediapanostus suhteutettuna markkinaosuuteen.
Spotti (spot): Yksittäinen mainoskatkon mainospaikka. Spotin hinta määritellään päivämäärän, kellonajan, mainostajan, tuoteryhmän ja tuotteen perusteella.
STAS (short-term advertising strength): Kts. Mainosten lyhytaikainen myyntivaikutus.
Suora lähetys: Radio- taio televisiolähetys, jota ei ole nauhoitettu etukäteen, vaan se lähetetään reaaliaikaisena suoraan katsojille.
Suoratoistopalvelu: Kuukausimaksullinen sisältökokonaisuus, jossa maksetaan rajattomasta sisältöjen katselusta. Tallenteiden katselua ei ole sidottu lähetysaikaan tai -paikkaan. Suomessa mediayhtiöillä on omat maksuttomat suoratoistopalvelunsa, kuten Yle Areena, MTV Katsomo ja Ruutu. Esimerkkejä maksullisista palveluista ovat Netflix, HBO Max, C More ja Ruutu+, Discovery+-palvelu.
SVOD (subscription/streaming video on demand): Tilaajarahoitteista sisältöä, kuten C More, Ruutu+ ja Discovery+-palvelu.
T
Tavoitettu yleisö (tavoittavuus): Tavoitettu yleisö tv-ohjelman yhteydessä eli vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoisesti ohjelmaa katsoneet. Päivä- ja viikkotavoittavuus lasketaan päivän/viikon aikana vähintään minuutin ohjelmaa katsoneista.
Tilaajarahoitteinen: Palvelu rahoitetaan käyttäjien kuukausi- tai vuosimaksuilla.
Tilausvideo: Kts. VOD
Tehokas toisto: Prosenttiosuus kohderyhmästä, joka on altistunut mainonnalle tietyllä toistotasolla, engl. effective frequency, effective reach.
Toisto: Kuinka monta kertaa kohderyhmään kuuluva henkilö näki mainoksen. Vrt. keskimääräinen toisto.
Toistokontrolli: Frekvenssi eli kuinka monta kertaa korkeintaan samaa mainosta näytetään samalle selaimelle tai kirjautuneelle käyttäjälle. Kts. myös opas Tv-matematiikan perusteet.
Total TV: Suomessa mitataan ensimmäisten joukossa koko maailmassa Total TV -katselua, johon sisältyy online-tv ja tv (Finnpanel).
Total TV-mittaus: Sisältöjen katselun mittaus kaikilta päätelaitteilta. Tv-mittaritutkimus laajeni koskemaan myös Yle Areenan, MTV-palvelun, Ruudun ja Discovery+-palvelun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin.
Trendi: Raportoinnissa esitettävä ko. viikon "viralliset" katseluminuutit ja tavoitettu yleisö kanavittain.
TRP (target rating point): Suomessa "terppi", tiettyissä medioissa (TV, radio) käytettävä ostovalluutta. Kts. myös bruttopeitto.
Tuotesijoittelu: Ohjelmaan on upotettu mainostajan tuote tai logo (engl. product placement). Vrt. myös Ohjelmasponsorointi.
TV-mittaritutkimus: Television katselun mittaus- ja raportointijärjestelmä. Lyhenne TAM = television audience measurement.
TVOD (transactional video on demand): Sarja tai elokuva, joka vuokrataan tai ostetaan kertaveloituksella esimerkiksi internetistä, kuten Apple TV:stä.
TSV (time shifted viewing): Kts. ajassa siirretty katselu
U
—
V
Viewability: Kts. Mainonnan näkyvyys.
Viikkotavoittavuus: Viikon tavoitettu yleisö, eli vähintään minuutin viikon aikana kanavaa, televisiota, videota jne. katsoneet. Engl. weekly reach.
VOD: Video, joka on ladattavissa tai katsottavissa suoratoistona. Suomessa käytetään myös termiä tilausvideo.
VOSDAL (viewed on same day as live): Ohjelmalle samana päivänä klo 02.00 mennessä kertynyt viivästetty katselu.
Väestöestimaatti: Väestötilaston mukainen väestömäärä eri kohderyhmille. Engl. population.
W
—
X
—
Y
Yliyön raportti: Raportti (engl. overnight report), joka koostaa yhteen edellisen päivän tv-katselumäärät.
Yhteismitallisuus: Total TV -käsitteeseen liittyvä mittaus, jolla pyritään saamaan lineaarisen television katselu ja verkossa tapahtuva katselu samalle mittaristolle. Engl. cross media measurement.
Z
—
Å
—
Ä
Älytelevisio: Internet-yhteyttä hyödyntävä televisio (engl. Smart TV), jossa on internet-selain, sovelluksia jne.
Ö
—
Lähteet:
Digita
Finnpanel (sanasto)
MTV Media (Ota mediajargoni haltuun!)
Screenforce Showroom
Wikipedia