TV-mainonta tutkitusti toimii niin tunnettuuden rakentamisessa, brändimielikuvan vahvistamisessa, uuden tuotteen lanseerauksessa kuin alennusmyynnistä kertomisessa.

 

Yritykset käyttävät TV-mainontaa hyvin erilaisiin tarkoituksiin. Toiselle taktinen TV-spotti tuo vipinää alennusmyyntiin, toinen kertoo näyttävällä TV-kampanjalla täysin uudesta brändistä.

Syy TV-mainonnan tehokkuuteen on yksinkertainen. Kuva, ääni ja liike mahdollistavat tarinoiden kertomisen ja tunteisiin vaikuttamisen. Kun kohderyhmää puhutteleva viesti tavoittaa koko kohderyhmän nopeasti, vaikutus on taattu. TV-mainonnan kohdennuksella tavoitat tietyistä aihepiireistä kiinnostuneet kuluttajat niin lineaarisessa TV:ssä kuin online-tv:ssäkin.

Miksi TV-mainonta?

Luotettava ja turvallinen

Televisiomainonnan ostaja saa aina sovitun määrän kontakteja haluamistaan demografisista kohderyhmistä.

Televisiokatselun mittaaminen on luotettavaa ja läpinäkyvää. Suomessa mittaamisesta vastaa Finnpanel, jonka Total TV-mittaus on laajentanut TV-mittaritutkimuksen myös Yle Areenaan, mtv-palvelun, Ruudun ja Dplay:n mittaukseen. Mittaus yhdistää tiedot TV-mittaritutkimuksen paneeliperheistä ja TV-yhtiöiden videomittauksesta luotettavasti ja läpinäkyvästi.

Viime vuosina moni suuryritys on myös havahtunut siihen, että oman brändin mainos näytetään netissä valeuutisten tai vaikkapa ISIS-videon yhteydessä. Turvallinen mediaympäristö takaa, että brändi ei joudu hallitsemattomasti näkyviin arveluttavissa asiayhteyksissä.

Lähde: TV/Ad Nation, 2016, Ipsos Connect/Thinkbox

 

TV-mainonta on luotetuin mainosmuoto.

Television mainostuotteet vastaavat eri tarpeisiin

  • Spotti on mainos, jonka pituus voi vaihdella muutamista sekunneista jopa minuutteihin. Sopiva pituus riippuu mainostajan viestistä ja tavoitteesta. Spottimainontaa voi ostaa eri kohderyhmille muun muassa iän, sukupuolen ja kiinnostuksen mukaan.

  • Katkopromootio koostuu isosta määrästä lyhyitä viestejä. Sillä haetaan nopeaa kiinnostuksen herättämistä halutussa kohdeyleisössä. Katkopromootiota voidaan käyttää esimerkiksi spottimainonnan rinnalla lanseerauksen tehostamiseksi ja myyntipiikin saamiseksi.  

  • Split Screen näkyy lopputekstien aikana. Siinä mainostajan viesti ja ilme integroidaan jakamaan ruutua lopputekstien kanssa.

  • Tickerit ja overlay toimivat ohjelman aikana aktivoivana viestinä. Tikkeri on myös uutislähetyksistä tuttu, kuvan päälle tuleva kuva tai teksti. Myös muuta brändikuvastoa voi käyttää ohjelman aikana (overlay).

  • Ohjelmayhteistyö yhdistää ohjelman ja brändin arvomaailman tehokkaasti. Ohjelmayhteistyöllä asiakkaan tuotemerkki näkyy toistuvasti valitulle kohderyhmälle, usein koko ohjelmakauden ajan.

  • Tuotesijoittelu on ohjelmayhteistyön perusmuoto, joka räätälöidään mainostajalle. Tuotesijoittelussa näkyvyys on osana ohjelman sisältöä.

  • Promootiot (kanavailme, katkot, jatkuu-tunnisteet) näkyvät osana kanavailmettä muun muassa mainoskatkojen jatkuu-tunnisteina.

ka-näyttöä

HybridiTV:n käyttö kasvaa

HybridiTV elävöittää TV:n katselukokemusta

HBB TV: on standardi, jonka lyhenne tulee sanoista hybrid broadcast broadband TV. Se yhdistää TV-lähetyksen ja laajakaistan tuomalla online-TV:n ominaisuudet helppokäyttöisesti katsojien saataville. HBBTV-palvelut näkyvät antenni-TV:n katsojille ja joidenkin kaapelioperaattoreiden verkossa. Vastaanottimessa on oltava nettiliittymä ja HBBTV -ominaisuudet aktivoituna.

Televisio, joka yhdistää perinteisen television, netin ja sosiaalisen median parhaat ominaisuudet.

HybridiTV mahdollistaa monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Kotitalouksissa on tällä hetkellä kytkettyinä noin 700 000 HybridiTV-laitetta (siis älytelkkareita, joissa tämä HbbTV-ominaisuus).

Näistä on aktiivisena päivittäin noin 400 000 uniikkia laitetta.

Lähde:Digita Oy (2020)

Kiinnostuitko? Lataa maksuton oppaamme TV-mainonnan perusteista.

TV-mainonnan perusteetOlemme koonneet oppaan, mistä löydät perustietoja vaikuttavasta TV-mainonnasta. Saat oppaasta ideoita ja inspiraatiota TV:n hyödyntämiseen.

Täytä lomake ja lataa opas!