Tv-mainonta tutkitusti toimii niin tunnettuuden rakentamisessa, brändimielikuvan vahvistamisessa, uuden tuotteen lanseerauksessa kuin alennusmyynnistä kertomisessa.

 

Yritykset käyttävät tv-mainontaa hyvin erilaisiin tarkoituksiin. Toiselle taktinen tv-spotti tuo vipinää alennusmyyntiin, toinen kertoo näyttävällä tv-kampanjalla täysin uudesta brändistä.

Syy tv-mainonnan tehokkuuteen on yksinkertainen. Kuva, ääni ja liike mahdollistavat tarinoiden kertomisen ja tunteisiin vaikuttamisen. Kun kohderyhmää puhutteleva viesti tavoittaa koko kohderyhmän nopeasti, vaikutus on taattu. Tv-mainonnan kohdennuksella tavoitat tietyistä aihepiireistä kiinnostuneet kuluttajat niin lineaarisessa tv:ssä kuin online-tv:ssäkin.

Miksi tv-mainonta?

Television mainostuotteet vastaavat eri tarpeisiin

  • Spotti on mainos, jonka pituus voi vaihdella muutamista sekunneista jopa minuutteihin. Sopiva pituus riippuu mainostajan viestistä ja tavoitteesta. Spottimainontaa voi ostaa eri kohderyhmille muun muassa iän, sukupuolen ja kiinnostuksen mukaan.

  • Katkopromootio koostuu isosta määrästä lyhyitä viestejä. Sillä haetaan nopeaa kiinnostuksen herättämistä halutussa kohdeyleisössä. Katkopromootiota voidaan käyttää esimerkiksi spottimainonnan rinnalla lanseerauksen tehostamiseksi ja myyntipiikin saamiseksi.  

  • Split Screen näkyy lopputekstien aikana. Siinä mainostajan viesti ja ilme integroidaan jakamaan ruutua lopputekstien kanssa

  • Tickerit ja overlay toimivat ohjelman aikana aktivoivana viestinä. Tikkeri on myös uutislähetyksistä tuttu, kuvan päälle tuleva kuva tai teksti. Myös muuta brändikuvastoa voi käyttää ohjelman aikana (overlay).

  • Ohjelmayhteistyö yhdistää ohjelman ja brändin arvomaailman tehokkaasti. Ohjelmayhteistyöllä asiakkaan tuotemerkki näkyy toistuvasti valitulle kohderyhmälle, usein koko ohjelmakauden ajan.

  • Tuotesijoittelu on ohjelmayhteistyön perusmuoto, joka räätälöidään mainostajalle. Tuotesijoittelussa näkyvyys on osana ohjelman sisältöä.

  • Promootiot (kanavailme, katkot, jatkuu-tunnisteet) näkyvät osana kanavailmettä muun muassa mainoskatkojen jatkuu-tunnisteina.

ka-näyttöä

Hybridi-tv:n käyttö kasvaa

Hybridi-tv elävöittää tv:n katselukokemusta

Hybridi-tv eli HBBTV rikastaa tv:n katseluelämystä tuomalla internetin vuorovaikutteiset ominaisuudet myös televisioon. Hybridi-tv:n mahdollistamia television osallistavia lisäpalveluita – hybriditelevisiopalveluita – käyttämällä katsojat ja mainostajat pääsevät osaksi ohjelmia. Hybridi-tv:llä katsoja pääsee osallistumaan ohjelmiin esimerkiksi äänestämällä kaukosäätimellä suosikkiaan ja tarkastelemaan ohjelmien lisäsisältöjä netissä.

Hybridi-tv-palvelut näkyvät useimmilla kanavilla niin antenni- kuin kaapelitelevisioverkoissa. Vastaanottimessa on oltava nettiliittymä ja HBBTV-ominaisuudet aktivoituna. Mainostajalle hybridi-tv tarjoaa uusia osallistavia mainonnan ratkaisuja ja mainonnan muotoja. Kotitalouksissa on tällä hetkellä kytkettyinä noin 900 000 hybridi-tv-laitetta. Näistä on aktiivisena päivittäin noin 600 000 uniikkia laitetta.

Lähde: Digita Oy (2022)

Kiinnostuitko? Lataa maksuton oppaamme TV-mainonnan perusteista.

TV-mainonnan perusteetOlemme koonneet oppaan, josta löydät perustietoja vaikuttavasta TV-mainonnasta. Saat oppaasta ideoita ja inspiraatiota TV:n hyödyntämiseen.

Täytä lomake ja lataa opas!