TV-mainonta tutkitusti toimii niin tunnettuuden rakentamisessa, brändimielikuvan vahvistamisessa, uuden tuotteen lanseerauksessa kuin alennusmyynnistä kertomisessa.

 

Yritykset käyttävät TV-mainontaa hyvin erilaisiin tarkoituksiin. Toiselle taktinen TV-spotti tuo vipinää alennusmyyntiin, toinen kertoo näyttävällä TV-kampanjalla täysin uudesta brändistä.

Syy TV-mainonnan tehokkuuteen on yksinkertainen. Kuva, ääni ja liike mahdollistavat tarinoiden kertomisen ja tunteisiin vaikuttamisen. Kun kohderyhmää puhutteleva viesti tavoittaa koko kohderyhmän nopeasti, vaikutus on taattu. TV-mainonnan kohdennuksella tavoitat tietyistä aihepiireistä kiinnostuneet kuluttajat niin lineaarisessa TV:ssä kuin online-tv:ssäkin.

 


Television mainostuotteet vastaavat eri tarpeisiin

 

  • Spotti on mainos, jonka pituus voi vaihdella muutamista sekunneista jopa minuutteihin. Sopiva pituus riippuu mainostajan viestistä ja tavoitteesta. Spottimainontaa voi ostaa eri kohderyhmille muun muassa iän, sukupuolen ja kiinnostuksen mukaan.
  • Katkopromootio koostuu isosta määrästä lyhyitä viestejä. Sillä haetaan nopeaa kiinnostuksen herättämistä halutussa kohdeyleisössä. Katkopromootiota voidaan käyttää esimerkiksi spottimainonnan rinnalla lanseerauksen tehostamiseksi ja myyntipiikin saamiseksi.  
  • Split Screen näkyy lopputekstien aikana. Siinä mainostajan viesti ja ilme integroidaan jakamaan ruutua lopputekstien kanssa.

  • Tickerit ja overlay toimivat ohjelman aikana aktivoivana viestinä. Tikkeri on myös uutislähetyksistä tuttu, kuvan päälle tuleva kuva tai teksti. Myös muuta brändikuvastoa voi käyttää ohjelman aikana (overlay).
  • Ohjelmayhteistyö yhdistää ohjelman ja brändin arvomaailman tehokkaasti. Ohjelmayhteistyöllä asiakkaan tuotemerkki näkyy toistuvasti valitulle kohderyhmälle, usein koko ohjelmakauden ajan.
  • Tuotesijoittelu on ohjelmayhteistyön perusmuoto, joka räätälöidään mainostajalle. Tuotesijoittelussa näkyvyys on osana ohjelman sisältöä.
  • Promootiot (kanavailme, katkot, jatkuu-tunnisteet) näkyvät osana kanavailmettä muun muassa mainoskatkojen jatkuu-tunnisteina.

Kiinnostuitko? Lataa maksuton oppaamme TV-mainonnan perusteista.

TV-mainonnan perusteetOlemme koonneet oppaan, mistä löydät perustietoja vaikuttavasta TV-mainonnasta. Saat oppaasta ideoita ja inspiraatiota TV:n hyödyntämiseen.

Täytä lomake ja lataa opas!