Tv-mainonta tutkitusti toimii niin tunnettuuden rakentamisessa, brändimielikuvan vahvistamisessa, uuden tuotteen lanseerauksessa kuin alennusmyynnistä kertomisessa.

 

Yritykset käyttävät tv-mainontaa hyvin erilaisiin tarkoituksiin. Toiselle taktinen tv-spotti tuo vipinää alennusmyyntiin, toinen kertoo näyttävällä tv-kampanjalla täysin uudesta brändistä.

Syy tv-mainonnan tehokkuuteen on yksinkertainen. Kuva, ääni ja liike mahdollistavat tarinoiden kertomisen ja tunteisiin vaikuttamisen. Kun kohderyhmää puhutteleva viesti tavoittaa koko kohderyhmän nopeasti, vaikutus on taattu. Tv-mainonnan kohdennuksella tavoitat tietyistä aihepiireistä kiinnostuneet kuluttajat niin lineaarisessa tv:ssä kuin online-tv:ssäkin.

Miksi tv-mainonta?

Television mainostuotteet vastaavat eri tarpeisiin

  • Spotti on mainos, jonka pituus voi vaihdella muutamista sekunneista jopa minuutteihin. Sopiva pituus riippuu mainostajan viestistä ja tavoitteesta. Spottimainontaa voi ostaa eri kohderyhmille muun muassa iän, sukupuolen ja kiinnostuksen mukaan.

  • Katkopromootio koostuu isosta määrästä lyhyitä viestejä. Sillä haetaan nopeaa kiinnostuksen herättämistä halutussa kohdeyleisössä. Katkopromootiota voidaan käyttää esimerkiksi spottimainonnan rinnalla lanseerauksen tehostamiseksi ja myyntipiikin saamiseksi.  

  • Split Screen näkyy lopputekstien aikana. Siinä mainostajan viesti ja ilme integroidaan jakamaan ruutua lopputekstien kanssa

  • Tickerit ja overlay toimivat ohjelman aikana aktivoivana viestinä. Tikkeri on myös uutislähetyksistä tuttu, kuvan päälle tuleva kuva tai teksti. Myös muuta brändikuvastoa voi käyttää ohjelman aikana (overlay).

  • Ohjelmayhteistyö yhdistää ohjelman ja brändin arvomaailman tehokkaasti. Ohjelmayhteistyöllä asiakkaan tuotemerkki näkyy toistuvasti valitulle kohderyhmälle, usein koko ohjelmakauden ajan.

  • Tuotesijoittelu on ohjelmayhteistyön perusmuoto, joka räätälöidään mainostajalle. Tuotesijoittelussa näkyvyys on osana ohjelman sisältöä.

  • Promootiot (kanavailme, katkot, jatkuu-tunnisteet) näkyvät osana kanavailmettä muun muassa mainoskatkojen jatkuu-tunnisteina.

ka-näyttöä

Hybridi-tv:n käyttö kasvaa

Hybridi-tv elävöittää tv:n katselukokemusta

Hybridi-tv eli HBBTV rikastaa tv:n katseluelämystä tuomalla internetin vuorovaikutteiset ominaisuudet myös televisioon. Hybridi-tv:n mahdollistamia television osallistavia lisäpalveluita – hybriditelevisiopalveluita – käyttämällä katsojat ja mainostajat pääsevät osaksi ohjelmia. Hybridi-tv:llä katsoja pääsee osallistumaan ohjelmiin esimerkiksi äänestämällä kaukosäätimellä suosikkiaan ja tarkastelemaan ohjelmien lisäsisältöjä netissä.

Hybridi-tv-palvelut näkyvät useimmilla kanavilla niin antenni- kuin kaapelitelevisioverkoissa. Vastaanottimessa on oltava nettiliittymä ja HBBTV-ominaisuudet aktivoituna. Mainostajalle hybridi-tv tarjoaa uusia osallistavia mainonnan ratkaisuja ja mainonnan muotoja.

 

laitemaarat-2023

 

Lataa ilmainen Televisiomainonnan perusteet -opas ja hyödynnä oleellinen infopaketti!

Opas on suunniteltu etenkin sinulle, jolle television maailma on vielä tuntemattomampi. Olemme keränneet tietoa television peruskäsitteistä, mahdollisuuksista, vaikuttavuudesta ja tarjolla on lisäksi käytännön vinkkejä!

Täytä lomake ja lataa ilmainen opas!