Screenforce poimi Super Bowl -mainosten kiinnostavimmat teemat ja parhaat herkkupalat. 

Urheilumainonnan graalin malja Super Bowl keräsi tänä vuonna yli 100 miljoonaa katsojaa televisioiden ääreen. Itse urheilun lisäksi myös Super Bowlin mainonta ja väliaikaviihde ovat nousseet valtaviksi kulttuuri-ilmiöiksi ja mainonnan trendien näyttämöksi. 

Ensimmäinen TV-mainos esitettiin Super Bowlissa vuonna 1967. Siitä lähtien, mainokset ovat toistuvasti olleet otsikoissa. Historiaan voit tutustua täällä.

Tänä vuonna mainostauot myytiin loppuun jo marraskuussa! Median kannalta kyseessä on unelmatilanne ja suosio tietysti näkyy myös hinnan kehityksessä. Viimeisen 10 vuoden aikana, etenkin viime vuosina, hinnat ovat nousseet tasaisesti. Tänä vuonna 30 sekunnin mainospaikasta maksettiin jopa 5,6 miljoonaa dollaria. 

 

ad revenue statista 2019

 

Vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan 78 % katsojista koki Super Bowl -mainonnan viihteeksi. 20 % koki, että mainokset tekivät brändistä tunnetumman. Ei siis ole ihme, että mainosspotteja katsotaan myös älyttömästi ohjelman jälkeenkin. Vuonna 2019 Super Bowl -mainoksia katsottiin verkossa 641 000 tuntia eli 58 % enemmän kuin viime vuonna. Televisiosisällöt elää myös vastaavanlaisesti usein omaa elämää verkossa.

Pidemmittä puheitta, tässä Screenforcen Super Bowl –mainossuosikit perusteluineen.

 

Superbowl Top 10 -mainosta ja miksi?

Valmis tunnettuus on tärkeää, jos haluaa erottua nopeasti. Keinoina on tänä vuonna käytetty julkisuuden henkilöitä, elokuvien kohtauksia ja tunnettuja lauluja. Myös huumoria löytyy tosi paljon meidän poimimissa spoteissa.
Mainoksissa esiintyy yllättävän paljon tunnettuja kasvoja, ehkäpä aiempia vuosia enemmän? Tänä vuonna spoteista vilahtavat muun muassa  Ellen DeGeneres vaimonsa Portian kanssa, Molly Ringwold, Bryan Cranston, Chrissy Teigen, Ellen DeGeneres, Chris Evans, Bill Murray, Mc Hammer, Jimmy Kimmel, Lil Nas X ja Sam Elliott. 

1) Budweiser, Typical American

Isänmaallisuus iskee tunteisiin. Mainoksessa näkyy ihan raikkaalla tavalla, miten tavallinen amerikkalainen olut osaa pelata tavanomaisuudellaan.
 

 

 

 

 

 

 

 

2) Doritos, The Cool Ranch

Sanaton ja fyysinen huumori toimii monelle kohderyhmälle. Todella hauska ja tyylikäs toteutus onnistuu olemaan melko toimiva.
 

 

 

 

 

 

 

 

3) Michelob, Jimmy works it out.

Jimmy Kimmel yrittää treenata, ja olut ei siihen ilman huumoria istu! Tässä spotissa tarina kasvaa kreisimmäksi koko ajan ja koukuttaa katsomaan loppuun saakka.
 

 

 

 

 

 


4) Amazon Alexa, Before Alexa

Spotissa tunnettu pariskunta Ellen DeGeneres ja Portia de Rossi pohtivat, mitä ihmettä ihminen teki ennen Amazonin Alexaa. 
 
Kodin tekoälystä voi hyvin vääntää huumoria. Spotti on loistava mutta on ehkä kyseenalaista, toimiiko viesti Alexa-brändin hyväksi. Spotissa oikeat ihmiset vastaavat Alexa-tyyppisiin kysymyksiin. Monelle ehkä jää mieleen, miten hyvin pärjäsimme ilman Alexaa.

 

 

 

 

 

 

5) Audi, Let it go

Juuri kun me pienten tyttöjen äidit luulimme päässeemme tästä korvamadosta, niin Audi nostaa sen taas esille. Sanat sopivat mainiosti myös autoiluun!
 
 

 

 

 

 

 

 

6) Cheetos, MC Hammer Can't Touch This

Cheetos-käsi on oranssihtavan keltainen, eikä sen jälkeen voi kerta kaikkiaan koskea mihinkään. Mutta sehän voi olla hyvä juttu? McHammerin ”You Can’t Touch this” on loistava valinta tähän mainokseen.

 

 

 

 

 

 

7) Jeep, Groundhog Day

Päiväni murmelina -elokuvassa eletään uusintana 2. helmikuuta  groundhog dayta (suom. murmelinpäivä). Jeep käyttää nerokkaasti hyväkseen elokuvan teemaa ja sitä, että Super Bowl osui samaan päivään. 
 
Spotin hahmo osaa nauttia kohtaamastaan jeepistä yhdessä murmelinsa kanssa. Tunnettuutta nostaa jälleen Hollywood-näyttelijä Bill Murray. 

 

 

 

 

 

 

8) Mountain Dew, The Shining

Lisää suoria elokuvaviitteitä löytyy Bryan Cranstonin tähdittämässä Hohto-elokuvan 
inspiroimassa mainoksessa. Sanomana heillä on toimivasti: onko tämä yhtä hyvä kuin alkuperäinen?
 

 

 

 

 

 

 

 

9) Toyota, Heroes

Elokuvallisuutta ja sankaritekoja! Cobie Smulders tähdittää tätä sankariautoa, joka ratsastaa läpi elokuvagenret antamaan kyydin turvaan. 
 

 

 

 

 

 

 

 

10) Coca-Cola, Coke Energy

Keskiössä ovat jälleen elokuvatähdet. Huikeaa, että Coca-Cola on saanut Martin Scorsesen näyttelemään tässä mainoksessa yhdessä Jonah Hillin kanssa. Minua jäi lähinnä vaivaamaan ajatus että odottaisiko Martin Jonahia yhtään missään? Ystävyys ei ihan uskottava, mutta spotti on muuten varsin toimiva ja tarinallisesti hyvin kulkeva.
 
Jäimme kaipaamaan isoja tunnespotteja, sillä näiden mukana ei päässyt itkua vääntämään. Höh. Joillakin mainostajille oli kyllä yritystä, ja kikatella tämän vuoden spottien parissa sai sitäkin enemmän.
 

Katso kaikki Super Bowl -spotit täällä.

Keskiviikkona muuten (5.2.) julkistettiin myös laadukkaita suomalaisia TV-mainoksia juhlistava Voitto-mainoselokuvakilpailun shortlist. Screenforce Finland on mukana järjestämässä Voitto-mainoselokuvakilpailua, joka juhlii tänä vuonna 25-vuotista taivaltaan. 
Lähteet: Statista, Kantar Media
Picture of Anna Lujanen

Anna Lujanen

Anna Lujanen on pitkän linjan liikkuvan kuvan ja markkinoinnin ammattilainen. Hän on työskennellyt markkinoinnissa yli 20 -vuotta ja teki pitkään elokuvien markkinointia Hollywood studioille.

Lue lisää samasta aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!