Alkuvuoden 2018 Kauden parhaat sekunnit –kilpailun voittajaksi valittiin 400 mainoksen joukosta Oikotien Prize Fighter, joka jatkaa Oikotien tuttua ”Kun aika on” –sarjaa. Tuomariston mukaan voittaja on rohkea ja elokuvallisesti toteutettu tarinallinen mainosfilmi, jossa on myös hienosti tunnistettavaa brändäystä.

”Kun aika on” -konseptin ajatuksena on tarjota ihmisille apua suurissa elämänmuutoksissa ja valintatilanteissa. Jokaisessa tekemässämme kampanjassa olemme pyrkineet tuomaan esiin erilaisia tarinoita ja ihmiskohtaloita. Samalla haluamme keksiä uusia tapoja yllättää katsoja ja nostaa myös kunnianhimoa oman tekemisemme suhteen”, kertoo mainoksen suunnitellut copywriter Antti Tuominen Intohimotoimisto Cassiuksesta.

 

”Ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että suomalaiset rakastavat Oikotien mainontaa. Tämä nyt palkittu mainos on puolueettoman tutkimuksen mukaan kaikista ”Kun aika on” -kampanjoista kaikista pidetyin tarina. Tunnettuus, erityisesti top of mind, on toimialallamme ratkaisevan tärkeässä asemassa, sillä muut liiketoiminnan mittarit, kuten kävijämäärät, yhteydenotot asiakkaillemme ja markkinaosuus seuraavat sitä. ”Kun aika on” on konsepti, jolla markkinajohtajuus saavutetaan. Kaikki tavoitteemme ovat ylittyneet jo moneen kertaan”, sanoo Oikotiestä vastaavan Sanoma Digital Finlandin Marketing & Communications Manager Elina Bono.

Liikkuva kuva ja erityisesti televisio ovat parhaimpia ja tehokkaimpia tapoja kertoa tarinoita sekä välittää tunteita ja sitä kautta vaikuttaa ihmisiin positiivisesti. Oikotien kampanjointi on pohjautunut vahvoihin tunteisiin, joten television rooli on ollut enemmän kuin merkittävä.

TV on ollut Prize Fighterin ja kaikkien muidenkin ”Kun aika on” -kampanjoiden sydän ja päämedia. Huomioarvomme on ollut jokaisessa lähdössä yli 70 %. TV:n vaikuttavuutta tuettiin vahvasti muilla medioilla: radiolla, netillä ja printillä. Parhaimmillaan nämä mediat toimivat ja suunnitellaan yhdessä, kuten myös Oikotien kampanjoissa”, kertoo Bono.

Suunnittelijan näkökulmasta tavoitteena on tehdä mahdollisimman kunnianhimoinen ja hieno kokonaisuus. Mutta vasta kun tietää mikä on suuren yleisön vastaanotto ja miten kampanja on toiminut numeroiden valossa, voi arvioida onnistumista kokonaisuutena. Tarinat ovat selkeästi koskettaneet ihmisiä ja menneet ihon alle. Aito ja koskettava palaute on harvinaista aina ja etenkin silloin, kun puhutaan mainonnasta. Siitä pitää muistaa olla kiitollinen”, sanoo Tuominen.

Prize Fighter –mainosfilmin suunnitteli Intohimotoimisto Cassius. Tuotannosta vastasi Otto Tuotanto ja filmin ohjasi Anssi Määttä.

Tuomariston perustelut

”Oikotien Prize Fighter on rohkea ja elokuvallisesti toteutettu filmi, joka erottuu muusta kanavilla pyörivästä sisällöstä. Se on rohkea ja tunteikas tarina. Filmi jatkaa Oikotien tuttua ”Kun aika on” -sarjaa ja siinä on hienosti tunnistettavaa brändäystä. Esiintyjät erottuvat, musiikki on edelleen mieleenpainuvaa ja toteutus on elokuvauksellisen laadukas.”

Kilpailun shortlista

  • Lidl Suomi – Kesä on Kreisi! Perehdytys
  • Kalcipos-D – Nimiehdotukset
  • Säästöpankki – Tahdon asialla, tytön puhe
  • Vaasan sähkö – Suuri puhallus

Kilpailun tuomaristo

  • Annika Hokkanen, Virta Helsinki
  • Antti Lehtinen, Viestintätoimisto Drum
  • Jaakko Rantala, SEK
  • Merja Tervo, Sisältötoimisto Myy
  • Pia Dahlman, Folk Finland

Voittaja OIKOTIE TYÖPAIKAT – PRIZE FIGHTER

Mainostaja OIKOTIE / SANOMA DIGITAL FINLAND
Manager, Marketing & Communications ELINA BONO
Planner, Marketing & Communications SUVI AIRAKSINEN
Senior Producer, Social media KATJA KUUSENMÄKI
SANOMA MEDIA FINLAND, Insight & Planning:
Senior Planner ANNA SCHOSCHKOFF
Planner MERJA MIETTINEN

Suunnittelutoimisto INTOHIMOTOIMISTO CASSIUS
Copywriter ANTTI TUOMINEN, ERKKO MANNILA
Art director TUUKKA TUJULA
Asiakkuusjohtaja TEPPO JUUVINMAA
Projektipäällikkö EEVA AALTONEN

Tuotantoyhtiö OTTO TUOTANTO
Tuottaja ARI LAITINEN
Ohjaaja ANSSI MÄÄTTÄ
Kuvaaja NIELS THASTUM
Tuotantopäällikkö MALLA MÄENPÄÄ
Leikkaaja ANTONY BENTLEY
Värimäärittelijä HANNIBAL LANG
Äänisuunnittelija AKSELI SOINI / ELCAMINO HELSINKI
Post Production BACON CPH ja POST CONTROL HELSINKI

Kauden Parhaat Sekunnit -ohjelma on nähtävissä MTV:n, Nelonen Median, Fox Networks Groupin sekä Discovery Networks Finlandin kanavilla keskiviikkona 27.6. ja/tai torstaina 28.6.

Kauden parhaat sekunnit –ohjelma on katsottavissa myös YouTubessa osoitteessa https://youtu.be/ydtl_eViKjM ja Oikotie Työpaikat – Prize Fighter mainosfilmi osoitteessa: https://youtu.be/ffuON8enUMM

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!