Kesä lähestyy ja aurinko kuumottaa jo mainonnankin kenttää. Jälleen on aika vilkaista, millaisia kiinnostavia uutisia ja raportteja on tarjolla kansainvälisillä areenoilla. Toukokuussa esiin nousevat muun muassa CTV:n kasvua, alan rakenteelliset muutokset sekä vastuullisuuden uudet vaatimukset. Myös lääkemainonnan tulevaisuus puhuttaa, ja lisäksi luvassa on tuoretta dataa työpöydille markkinointistrategian tueksi.

Amerikkalainen tv-markkina vie koko toimialan uskottavuuden?

Ajatuksia herättävä artikkeli Blame the Americans: Why TV has a perception issue The Media Leader -julkaisussa pohtii, miksi useat globaalit markkinointistrategiat nojaavat edelleen Yhdysvaltojen mediakäyttöön, vaikka sen markkina poikkeaa merkittävästi Euroopasta. Syynä voi olla, että monet kansainväliset päätöksentekijät istuvat Yhdysvalloissa (ja Suomen tapauksessa muissa Pohjoismaissa), ja siksi heidän mediakäsityksensä muokkaavat usein koko markkinakenttää. Suomalaiset katsovat televisiota eniten koko pohjoismaissa.

Tehoa kasvattavia pikafaktoja
Yhdysvaltalainen videomainonnan edunvalvoja ja tutkimustiedon tuottaja VAB on julkaissut uuden Grab & Go Insights -sarjan, joka tarjoaa tiiviitä ja hyödyllisiä koosteita tv-alan keskeisistä ilmiöistä. Näissä dataa hyödyntävissä taulukoissa käsitellään suoratoistopalveluiden nousua, premium-videon roolia, brändiluottamusta, mainosturvallisuutta sekä uusimpia innovaatioita. Luvassa on erinomainen tietopaketti kaikille, jotka kaipaavat nopeasti sulavaa, mutta vaikuttavaa sisältöä päätöksenteon tueksi.

Perinteinen ja suoratoisto kohtaavat
Tv-mainonnan ostaminen on muutoksessa, sillä katsojat eivät enää jaottele sisältöä lineaariseen ja suoratoistoon, eivätkä pian mediayhtiötkään. TVREV:n tuore raportti havainnollistaa, miten yhtiöt purkavat perinteisiä raja-aitoja ja rakentavat joustavampia, katsojalähtöisiä toimintamalleja. Näin syntyy tehokkaampia tapoja kohdata yleisö ja myydä mainospaikkoja uuden kuluttajakäyttäytymisen mukaisesti. Lue raportti tästä.

CTV kasvaa, mutta myös kipupisteet näkyvät
CTV (connected tv) -mainonnan seuranta kasvoi vuodessa globaalilla tasolla peräti 66 %. Samalla esiin kuitenkin nousee tuttuja ongelmia, kuten mediahukka, avoimuuden puute ja petoksilta suojautuminen. DoubleVerifyn raportti "Trends in the Modern Streaming Landscape" käy läpi suoratoiston nykytilaa, kuluttajien muuttuneita tottumuksia sekä nostaa esiin kolme keskeistä haastetta, jotka rajoittavat CTV:n vaikuttavuutta. Raportti tarjoaa konkreettisia suuntaviivoja fiksumpiin investointeihin vuonna 2025.

Suoratoisto päihittää YouTuben mainostehoissa
Mainostajat ovat pitkään suosineet YouTubea sen helppouden ja skaalautuvuuden vuoksi, mutta uusin tutkimus muistuttaa, ettei helppous vielä tarkoita parempia tuloksia. Magniten raportti "Why Streaming TV Is a Must-Buy" esittelee dataa, jonka mukaan suoratoisto tuottaa merkittävästi parempia tuloksia mainonnassa. Kohdentaminen, huomioarvo ja brändivaikutus ovat kaikki korkeammalla tasolla kuin monilla muilla videokanavilla. On aika pohtia, minne mainoseurot todella kannattaa suunnata.

Lääkemainonnan kielto ravistelisi tv-alaa Yhdysvalloissa
TripleLiftin ja Next in Median raportissa toimittaja Michael Shields tarkastelee, mitä tapahtuisi, jos Yhdysvalloissa kiellettäisiin televisiossa suora lääkemainonta. Asia ei ole pelkkää spekulaatiota, sillä maan uudeksi terveysministeriksi nimitetty Robert F. Kennedy Junior kannattaa avoimesti mainoskieltoa.

Raportti käy läpi, miten tällainen muutos vaikuttaisi koko mainonnan ekosysteemiin. Tv-verkkojen miljardiluokan mainostuloista lähtien vaikutukset ulottuisivat lääkeyhtiöiden strategioihin ja koko alan rakenteisiin. Näkymät herättävät huolta, eikä tulevaisuus näytä erityisen valoisalta median kannalta. Lue lisää aiheesta tästä.

Vihreä siirtymä etenee audiovisuaalisella alalla
Euroopan neuvoston alaisuudessa toimiva European Audiovisual Observatory on julkaissut tuoreen raportin Green Transition in the Audiovisual Sector. Raportti pureutuu siihen, kuinka koko toimiala voi vähentää ympäristövaikutuksiaan siirtymällä kestävämpiin käytäntöihin. Julkaisussa käsitellään kansainvälisiä ja EU-tason säädöksiä sekä tarkastellaan eri maiden kansallisia käytäntöjä, elokuvatukien kriteereitä sekä hiilijalanjäljen mittaamiseen kehitettyjä työkaluja. Yhteinen tavoite on selkeä: rakentaa audiovisuaaliseen sisältöön entistä vihreämpi ja kestävämpi tuotantoketju.

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!