Mediavisionin tuoreen Nordic TV & Streaming -analyysin mukaan mainostuetut suoratoistopalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan Suomessa nopeasti. Tällä hetkellä jo 15 % kotitalouksista tilaa vähintään yhden maksullisen mainosrahoitteisen suoratoistopalvelun (HVOD, Hybrid Video On Demand). Määrä on kasvanut peräti 65 prosenttia vuoden takaisesta. 

Kasvu on merkittävä, mutta Suomi jää silti selvästi muiden Pohjoismaiden vauhdista. Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa yli neljännes kotitalouksista käyttää jo ainakin yhtä HVOD-palvelua. 

– Suomen alhaisempaa HVOD-penetraatiota selittävät kaksi tekijää: palveluiden heikompi saatavuus ja yleisesti ottaen hitaampi siirtyminen suoratoistopalveluiden käyttäjiksi, kertoo Mediavisionin vanhempi analyytikko Fredrik Liljeqvist. 

Kasvua hybridimalleissa – kokonaispenetraatio polkee paikallaan 

Vaikka HVOD-tilausten määrä on kasvanut, maksullisten suoratoistopalveluiden kokonaiskäyttö Suomessa ei ole viimeisen vuoden aikana juuri muuttunut. Muualla Pohjoismaissa maksettujen suoratoistopalveluiden (SVOD) kokonaispenetraatio jatkaa tasaista kasvuaan. Erityisesti maksullista sisältöä ja mainoksia yhdistävät hybridimallit näyttävät vauhdittavan kehitystä. 

– Suomi on viime vuosina alkanut jäädä suoratoistopalveluiden käytössä jälkeen muista Pohjoismaista, Liljeqvist toteaa. 

– Mutta mainostuettujen mallien viimeaikainen kasvu viittaa siihen, että markkinassa on yhä hyödyntämätöntä potentiaalia. Suomen suoratoistomarkkina saattaa olla uuden kasvuvaiheen kynnyksellä. 

 Lisää ajankohtaista tietoa Suomen ja muiden pohjoismaiden tv:n katselusta ja luvuista löydät Screenforcen tuottamasta Kaupallinen televisio Suomessa 2024 -julkaisusta.  Julkaisu löytyy myös englanniksi.

Mediavision  

Mediavision on riippumaton pohjoismainen tutkimus- ja konsultointiyritys, joka erikoistuu perinteisen ja digitaalisen median analyysiin. Yritys kartoittaa markkinaa puolivuosittain, ja sen tutkimuksiin vastaa noin 13 400 ihmistä ikähaarukassa 15–74 vuotta eri puolilta Pohjoismaita. Tulokset perustuvat itse raportoituun aineistoon ja edustavat kansallista otosta. 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!