Ajattele, jos jokainen arkinen askareesi vaatisi jatkuvaa ajattelua. Kummalla jalalla nousen sängystä ylös? Miten herätyskello sammuikaan? Miten avaan makuuhuoneen oven? Miten vedän vessan?  Se olisi kamalaa. Yhtä kamalia olisivat päivittäiset kulutusvalinnatkin, ja juuri tämän takia 90 prosenttia kulutusvalinnoistamme tapahtuu autopilotilla.  

”Autopilotti on selviytymismekanismi, sillä ajattelu vie kamalasti energiaa. Jopa  90 prosenttia tekemistämme päätöksistä ei ole tietoisia, vaan me vain teemme sen”, Screenforce Dayssä puhunut Dentsu Consultingin toimitusjohtaja, tietokirjailija Wim Vermeulen sanoo.  

 

 

Autopilot

Kuva: Screenforce Day (Wim Wermeulen: Marketing for the Mad (Wo)Men of Tomorrow).

 

Vermeulenoli yksiScreenforceDayn esiintyjistä. Voit katsoa hänen esityksensä jutun lopusta. Tallenteet muiden esiintyjien puheenvuoroista löydät täältä.

Ääniohjauksen ja -ostosten yleistyminen voi lähivuosina asettaa markkinoijat kiperään tilanteeseen. 

”Kun kirjoitat ostoslistaa, 80 prosenttia listaamistasi tuotteista on nimiltään geneerisiä: maitoa, vessapaperia, ketsuppia… Tämä on ääniohjauksen ongelma, sillä jos olet keittiössä ja huomaat maidon loppuneen, mitä pyydät Alexalta? Kerrotko Alexalle maidon loppuneen vai sanotko brändinimen kaikkine määreineen”, Vermeulen kysyy.  

Vermeulenin mukaan kyse on perusteellinen kysymys päivittäistavarakaupalle. Toistaiseksi vain kymmenen prosenttia Amazon Echon käyttäjistä tilaa ostoksensa Alexalla, mutta kanavan merkitys todennäköisesti kasvaa tulevaisuudessa.  

”Monen asian täytyy muuttua. Esimerkiksi päivittäistavaroissa tuotteiden nimet ovat tyypillisesti pitkiä, jolloin brändinimen perässä tulee pitkä lista tuotteen ominaisuuksia. Muuten kuluttajat eivät osaa tilata oikein ja he päätyvät tilaamaan kauppojen omia merkkejä”, Vermeulen sanoo. 

Kirjassaan Wermeulen tarjoaa työkalun brändin tunnettuuden kasvattamiseen, hyvän mainosviestinnän muodossa: The TapForward Model.

 

Lataa koko esitys tästä ⇓

 

   

 


 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!