Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin eilen 7.3. Voitto-gaalassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Voitto-gaalaa juhlittiin nyt jo 29. kerran. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 185 työtä, joista shortlistalle pääsi 35 työtä. Kilpailun järjesti av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI, pääyhteistyökumppaninaan kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland.

 

Koko kilpailun parhaan mainoselokuvan palkinnon eli Grand Prix -palkinnon voitti peliyhtiö Metacoren Confessions: @Janet87. Mainoksen suunnitteli Reaktor ja tuotti Breakfast.  

 

Voitto2023_GrandPrix-voittajat_Kuva_Miikka Varila

 

Kilpailun tuomariston mukaan mainoksessa on todellista maailmanluokan elokuvafiilistä. “Tässä spotissa on erinomainen käsikirjoitus, joka kantaa koko mainoksen ajan. Rohkea spotti, joka ei lässähdä, vaan jota jää kaipaamaan lisää! Kohderyhmä on hienosti huomioitu, ja tuote tuodaan hyvin esiin. Onnistunut kokonaisuus, joka huokuu laatua”, tuomaristo kiitteli. 

 

Metacorella uskottiin alusta asti mainoksen rohkeaan ideaan. ”Taktisen mainonnan sijaan päätimme luottaa tarinankerrontaan, jollaista ei ole juurikaan nähty varsinkaan kotimaan mainoselokuvissa. Pyrimme siihen, että mainoksemme ovat yhtä viihdyttäviä kuin pelimmekin”, kertoo Metacoren projektipäällikkö Mira Sallanko. Mainoksen suunnittelusta vastannut Reaktor korostaa liikkuvan kuvan merkitystä mainonnassa ja brändityössä: ”Suomessa on valtavasti tuotannollista osaamista. Tämä Grand Prix -palkinto on upea tunnustus kotimaiselle yhtiölle, joka on startannut vasta vuosi sitten. Meidän kaikkien vastuulla onkin nostaa rimaa vieläkin korkeammalle, ja tehdä yhä parempia mainosfilmejä”, kannustaa Reaktor Creativen luova johtaja Jan Sederlöf.

 

Yleisessä sarjassa jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa sekä Film- että Film Craft -palkinnot. Yleisen sarjan Film-kategorian voitti Pågenin Pågenfluencerit-sarja, jonka konseptista ja huumorin hienosta rytmityksestä tuomaristo oli vaikuttunut. Roolituksestakin kiitelty spotti voitti myös Short form -sarjan. Yleisen sarjan Film Craft -kategorian puolestaan voitti Metacoren Merge Mansion -sarja (A Twisted Game & Think Like a Grandma), jonka craft oli tuomariston mukaan kaikin puolin nappisuoritus.

 

Sekä Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjassa että Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjassa voitto meni Mannerheimin Lastensuojeluliiton koskettavalle ja aiheeltaan tärkeälle mainosfilmille The AI Abyss. Efekti ja animointi -sarjassa voiton puolestaan vei tuomariston vakuuttanut Burger Kingin Messier 31.

 

Yleisön äänestämän Yleisön Parhaat Sekunnit -palkinnon voitti Kaalimato.comin Liuku tekee hyvää.

  

Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin tuomariston yhteispisteiden ja shortlistausten määrän perusteella Directors Guild. Vuoden ohjaajaksi valittiin Anssi Määttä. Uutena palkintona tänä vuonna jaettiin paljon toivottu Vuoden mainoselokuvaajan palkinto, jonka sai Johan Wasicki.

 

Screenforce Finlandin hallitus valitsi Vuoden 2023 mainostajaksi DNA:n. Perustelujen mukaan DNA on pitänyt vuosia johdonmukaisesti oman linjansa ja panostanut markkinointiin vahvasti ja pitkäjänteisesti liikkuvan kuvan tuella. Brändin näkyvyys tv-kanavilla on ollut kokonaisvaltaista ja jatkuvaa.

 

Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen kiittelee DNA:ta huumorin hyödyntämisestä Lahjakäärijä-kampanjassaan. “Jotta mainonta huomataan ja brändi jää mieleen, pitää erottua massasta. DNA käytti luovasti ja ajankohtaisesti Lahjakäärijä-konseptia, käyttäen huumoria kerronnan keinona ja kampanja näytti saavan innokkaan vastaanoton.”

 

Kaikki palkitut mainosfilmit ovat katsottavissa Voitto-kilpailun verkkosivustolla.

 

VOITTAJAT

 
Grand Prix -voittaja 

 

Confessions: @Janet87

Mainostaja: Metacore

Mainostoimisto: Reaktor

Tuotantoyhtiö: Breakfast

 

Yleinen sarja 

 

Film Kulta: 

Pågenfluencerit-sarja

Mainostaja: Pågen

Mainostoimisto: Staart

Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Film Hopea: 

Confessions: @Janet87

Mainostaja: Metacore

Mainostoimisto: Reaktor

Tuotantoyhtiö: Breakfast

 

Film Pronssi: 

Merge Mansion – A Twisted Game & Think Like a Grandma

Mainostaja: Metacore

Mainostoimisto: Reaktor

Tuotantoyhtiö: Bacon

 

Film Craft Kulta:

Merge Mansion – A Twisted Game & Think Like a Grandma

Mainostaja: Metacore

Mainostoimisto: Reaktor

Tuotantoyhtiö: Bacon

 

Film Craft Hopea:

Confessions: @Janet87

Mainostaja: Metacore

Mainostoimisto: Reaktor

Tuotantoyhtiö: Breakfast

 

Film Craft Pronssi:

The AI Abyss

Mainostaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mainostoimisto: TBWAHelsinki

Tuotantoyhtiö: TBWAScreen

 

Short-form -sarja

 

Pågenfluencerit-sarja

Mainostaja: Pågen

Mainostoimisto: Staart

Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarja

 

The AI Abyss

Mainostaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mainostoimisto: TBWAHelsinki

Tuotantoyhtiö: TBWAScreen


Efekti ja animointi
 -sarja

 

Burger King - Messier31

Mainostaja: Burger King

Mainostoimisto: Bob the Robot

Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions

 

Musiikki ja äänisuunnittelu -sarja

 

The AI Abyss

Mainostaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mainostoimisto: TBWAHelsinki

Tuotantoyhtiö: TBWAScreen

 

Yleisön Parhaat Sekunnit 

 

Liuku tekee hyvää

Mainostaja: Kaalimato.com

Mainostoimisto: N2 Creative

Tuotantoyhtiö: N2 Studio

 

Vuoden mainostaja: DNA

Vuoden tuotantoyhtiö: Directors Guild

Vuoden ohjaaja: Anssi Määttä

Vuoden mainoselokuvaaja: Johan Wasicki

Tuomariston kunniamaininta: Näyttelijä Adeliina Arajuuri

Tuomariston kunniamaininta: Leikkaaja Mikko Löppönen

 

Voitto-kilpailun tarkoituksena on edistää suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta sekä kehittää tekijöiden ammattitaitoa. Vuonna 1999 rekisteröidyn ©Voitto mainoselokuvakilpailu -tavaramerkin haltijoita ovat Audiovisual Producers Finland – APFI ry, Marketing Finland ry sekä Screenforce Finland.

 

Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen ja vastuullisuuden edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen. 

 

Screenforce Finland on vuonna 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Media, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltic. Screenforce Finland on Global TV Groupin jäsen ja tekee tiivistä yhteistyötä EGTA:n sekä Euroopan Screenforce-verkoston kanssa. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista tv-toimintaa Suomessa.

 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Olli Nurminen

Audiovisual Producers Finland – APFI

olli.nurminen@apfi.fi / +358 40 146 8210

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!