Marketing Finland ja Screenforce Finland perustavat yhdessä uuden työryhmän, joka tavoitteena on syventää osaamista liikkuvan kuvan hyödyntämisessä markkinoinnissa ja mainonnassa. Työryhmä haluaa vahvistaa osaamista ja tarjota foorumin, jossa alan toimijat voivat keskustella televisiomainonnan ja muun liikkuvan kuvan tulevaisuudesta, tehokkuudesta ja parhaista käytännöistä. Työryhmä on avoin kaikille Marketing Finlandin jäsenille.
Marketing Finlandin ja Screenforce Finlandin yhteistyö
Perustettavan ryhmän puheenjohtajana toimii Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen, jolla on pitkä kokemus elokuvien markkinoinnista sekä kotimaisista että kansainvälisistä lanseerauksista. Lujanen on Global TV Groupin presidentti ja IAB Finlandin videotyöryhmän puheenjohtaja.
Screenforce Finland on perustettu vuonna 2016, ja se toimii suomalaisen kaupallisen television puolestapuhujana. Sen jäseniä ovat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Walt Disney Company. Yhdistys edistää televisiomainonnan vaikuttavuuden ymmärrystä ja vahvistaa audiovisuaalisen alan kasvua ja hyvinvointia Suomessa.
Työryhmän teemat
Työryhmään ovat tervetulleita kaikki Marketing Finlandin jäsenet ja se haluaa koota yhteen niin mainostajat, toimistot, tuotantoyhtiöt kuin vaikuttajat. Keskusteluun on jo ehdotettu muun muassa seuraavia teemoja:
- Toimistoyhteistyö: mitä on huomioitava tuotantoyhtiöiden ja mainostoimistojen kanssa työskennellessä, kun tehdään sisältöä televisioon? Entä miten aineistoja voidaan käyttää uudelleen huomioiden tekijänoikeudet, korvaukset ja tehokkuus?
- Uudet formaatit ja kanavat: lyhytvideoiden (TikTok, Reels, Shorts) rooli suhteessa pidempiin sisältöihin. Miten tuotantoprosesseja kannattaa suunnitella, ja voiko sama tuotantoyhtiö hoitaa sekä somen että tv:n sisällöt? Miten muut tuottavat sisältöjä someen ja liikkuvaan kuvaan, onko tuotantoyhtiö sama vai eri?
- Teknologian mahdollisuudet: tekoälyn, automaation ja dataohjatun kohdentamisen hyödyntäminen liikkuvassa kuvassa. Miten AI muuttaa tuotantoa, miten AI-avusteisia mainoksia merkitään ja mitä hyviä esimerkkejä Suomesta löytyy? Entä hybriditelevision caset ja datan käyttö mainonnassa?
- Muistijälki ja tunne: mainosten tehokkuuden parantaminen - miten briiffata tunne tuotantoon? Mitkä tekijät parantavat muistijälkeä, ja mitä tutkimuksia aiheesta on?
- Kilpailuissa menestyminen: kilpailujen entryt ja maailman parhaat työt - millä keinoin syntyy maailman paras mainos? Miten Cannesin leijonia voitetaan, ja mitä oppeja mainostajat tai toimistot voivat jakaa parhaista caseista?
- Mainonnan ja sisällön integraatio: kuinka brändiviesti tuodaan luovasti esiin ilman, että aitous kärsii? Miten craftauksessa onnistutaan säilyttämään aitous. Kuinka paljon brändi-ilmeestä voi joustaa luovuuden nimissä?
- Mittaaminen ja vaikuttavuus: millaisia työkaluja ja tutkimuksia voidaan hyödyntää liikkuvan kuvan tulosten osoittamisessa johdolle? Mikä on yhteismitallisuuden tilanne?
- Kansainväliset esimerkit: mitä globaaleista huippucaseista voidaan oppia ja miten niitä sovelletaan Suomen markkinoilla? Millaisia kokemuksia on ulkomaisten tuotantoyhtiöiden kanssa työskentelystä ja kulttuurierojen huomioimisesta? Mitä suomalaiset firmat huomioivat tehdessään mainoksia, jotka on suunnattu kansainvälisille markkinoille?
- Saavutettavuus: miten televisiomainosten ja somevideoiden saavutettavuutta voidaan parantaa? Onko aiheesta tutkittua tietoa?
Inspiraatiota ja keskustelua koko alalle
Työryhmä tarjoaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia, saada inspiraatiota ja tavata alan ajatusjohtajia niin Suomesta kuin maailmalta. Tavoitteena on luoda paikka, jossa voidaan rakentaa yhteisiä näkemyksiä ja edistää koko toimialan kehittymistä.
Ryhmä kokoontuu kerran kvartaalissa. Mukaan ryhmään voit liittyä lähettämällä viestin osoitteeseen anna.lujanen@screenforce.fi
