Finnpanelin tuoreen TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat kotimaisten tv-toimijoiden kanavia vuonna 2021 yhteensä 2 tuntia 43 minuuttia vuorokaudessa. Television parissa vietetty aika on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana jopa 10 %.

Tutkimus osoittaa, että TV-sisällöt katsotaan edelleen mieluiten television isolta ruudulta (86 %). Enemmistö suomalaisista (74 %) katsoo tv-sisältöjä antenni- tai kaapeliyhteyden välityksellä, joskin verkon välityksellä tapahtuva katselu nousee tasaisesti. Selkeimmin tämä näkyy alle 45-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa katselusta jo puolet tapahtuu laajakaistan tai verkon kautta.

 

TVuosi2021

Ikäryhmien välillä näkyy muitakin eroja. TV-ruudun ääressä esimerkiksi viihdytään iän myötä yhä pitempään, ja kaupallisia kanavia (MTV, Cmore, Ruutu, Ruutu+) katsovat eniten 25–54-vuotiaat.

Eri sisällöistä suomalaisia ruudun ääreen kerää yhä varsinkin urheilu sekä viikonlopun isot viihdeohjelmat, kuten The Voice of Finland ja Tanssii tähtien kanssa. Pandemiavuonna, kun perinteinen linnanjuhla puuttui, nousi Jääkiekon mm-loppuottelu MTV:llä koko vuoden katsotuimmaksi ohjelmaksi. Ottelua katsoi keskimäärin 2 278 000 katsojaa MTV3- ja C More Sport 1-kanavilla, eli 42,4 % väestöstä.

Tutkimus kertoo lisäksi, että suomalaisten halukkuus maksaa maksullisista sisällöistä on noussut selvästi. Peräti puolet suomalaisista tilaa nyt maksullisia TV-sisältöjä. Samalla kasvussa on myös kotimaisten suoratoistopalveluiden käyttö, sillä niitä katsoi viikoittain jopa kolmannes koko väestöstä.

Television murroksen myötä yhteismitallisuus korostuu

TV-vuositilastojen julkistustilaisuudessa 20.1.2022 todettiin, että televisio on tänä päivänä käsitteenä hyvin laaja. Se sisältää niin suoratoistoa kuin lineaarista katselua, maksullisia ja maksuttomia sisältöjä, olohuonetelevision, mutta myös mobiilikatselun. Televisio käsitteenä sisältää näin ollen paljon erilaista sisältöä sekä katselutapoja. Tulevaisuuden sisältöjä kehittäessä yhteismitallisuus on siis avainasemassa.

Tilaisuuden kansainvälisenä puhujana toimi Justin Samson, joka on BARB:n toiminnanjohtaja. BARB on Englannissa paljolti vastaavanlainen toimija kuin Finnpanel. BARB tukee mm. mainostajia ja televisioyhtiöitä tarjoamalla Advanced Campaign Hub -palvelun, jonka suunnittelutyökalu yhdistää lineaarisen ja BVOD-kampanjan. Advanced Campaign Hub vastaa muun muassa kysymyksiin:

- Miten eri näyttöjen impressiot eroavat arvollisesti?
- Miten kampanjan voi suunnitella eri näytöille?
- Mikä on realistista eri budjeteilla?
- Mikä Total TV -yhdistelmä (lineaari + BVOD) maksimoi tavoittavuuden?

Television suuri murros eri alustoille muuttaa myös tuottajan näkövinkkeliä, kertoi tuotantoyhtiö EndemolShine Finlandin toimitusjohtaja Unne Sormunen. Kotimainen sisältö kansainvälistyy ja vahvistuu, vaikka pandemia onkin haastanut tuotantoyhtiöitä ja jakelukanavia aika lailla. Kotimainen sisältö on onneksi kuitenkin vahvoilla ja usein toimiikin porkkanan lailla suoratoistotilauksien lisäämiseen.

Tutustu TV-mittaritutkimukseen Finnpanelin sivuilla: https://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!