Suomen suurimmat kaupalliset televisioyhtiöt lupailevat ensi vuodelle paitsi klassikoita, myös kokonaan uusia sisältölanseerauksia. Erityisen vahvalta vaikuttaa urheilutarjonta, sillä luvassa ovat muun muassa talviolympialaiset, jääkiekon MM-kotikisat sekä jalkapallon MM-kilpailut.

Discovery, MTV ja Sanoma povaavat tulevana vuonna kasvua myös TV-mainonnalle. Ajureina tässä ovat vahvan sisältötarjonnan lisäksi liikkuvan kuvan voittokulku jakelutavasta riippumatta. TV-kanavia kiinnostaa myös mahdollisuus mitata videomainonnan kulutusta kokonaisvaltaisesti.

Mitä muuta vuosi 2022 tuo tullessaan?

Discovery Finlandin VP Ad Sales and Operations Elina Valtia, MTV Oy:n Head of Sales Excellence Sauli Asikainen ja Sanoma Media Finlandin Head of TV Minna Andersson kurkistivat pyynnöstämme kristallipalloihinsa.

screenforce-hallitus_banner

Miltä vuosi 2022 näyttää TV-mainonnan kannalta? Onko luvassa suuria muutoksia? 

Elina Valtia: Tuleva vuosi näyttää oikein hyvältä. Kasvua on luvassa!

Sauli Asikainen: TV-mainonta on vuonna 2022 Total TV -mainontaa. Siinä yhdistyy liikkuvan kuvan vaikuttavuus perinteisessä lineaarisessa televisiossa sekä online-videon laite-, aika- ja paikkariippumattomuus

Odotan, että markkinoinnin tekeminen muuttuu Total TV:n myötä. Uskon, että mainostajat hakevat sen avulla pitkäaikaista kasvua esimerkiksi brändiin panostamalla ja kasvattavat lyhyen aikavälin myyntiään.

Odotan myös näkeväni uusia mainostajia Total TV:n puolella esimerkiksi digitaalisen liiketoiminnan saralla.

Minna Andersson: Vuonna 2022 nähdään TV:ssä uusia mahdollisuuksia mainostajalle uusien tuotteistuksien kautta. Lineaaritelevisio pysyy edelleen vahvana. Samalla mainostajalla on ennennäkemättömät mahdollisuudet liikkuvan kuvan monipuoliseen hyödyntämiseen markkinoinnissaan.

Vaikka liikkuvan kuvan kenttä on murroksessa ja katselu pirstaloitunut, on hyvä muistaa, että TV-mainonta tavoittaa yhä suuret yleisöt nopeasti, turvallisen kotimaisen mediaympäristön avulla.


TV:stä puhutaan usein perinteisenä mediana ja unohdetaan, että se on digitaalinen media ja median murros kiihtyy entisestään. Jos saisit vinkata vain yhden asian, jota markkinoijan kannattaisi seurata, mikä se olisi?  

Valtia: Keksitön tulevaisuus. Kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppuminen muuttaa digimarkkinointia – mutta miten, se ei ole vielä selvillä.

Asikainen: Total TV:n aito kyvykkyys tuoda pitkäaikaisia tuloksia ja kestävää kasvua.

Andersson: Liikkuvan kuvan monimuotoisuuden, päätelaitteiden ja eri kulutushetkien huomiointi mainoksen suunnittelussa ja luovassa toteutuksessa.


Mitkä ovat mielenkiintoisimmat lanseeraukset ja sisällöt ensi vuonna kanavallanne?  

Valtia: Luvassa on kaikkien aikojen jääkiekkotalvi, jonka huippuhetket nähdään helmikuussa Pekingin talviolympialaisissa. Olympialaiset näkyvät kanavillamme toki laajemminkin. Seuraamme mielenkiinnolla myös Warner Bros -fuusioitumisemme vaikutuksia tarjontaamme.

Asikainen: Jalkapallon MM-kilpailut syksyllä nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa myös kaupallisilla kanavilla. Tuomme ne katseltaviksi yhteistyössä Yleisradion kanssa. Tämä on suuri lanseeraus ja mielenkiintoinen mahdollisuus myös mainostaja-asiakkaillemme.

Keväällä uutuuksina nähdään esimerkiksi Olen julkkis… Päästäkää Minut Pois! -formaatti. Lisäksi muun muassa ikoninen deittailusarja The Bachelor ja Lego Masters Suomi ovat kevätkauden odotettuja ohjelmia.

Andersson: Tarjoamme monipuolisen kattauksen sekä uusia että jo tuttuja ilmiöitä. Luvassa ovat muun muassa Haluatko miljonääriksi -ohjelman paluu uudella mielenkiintoisella juontajalla, Diili sekä The Voice of Finland.


Tuleeko tarjontaanne uusia tuotteita?  

Valtia: Kyllä, kerromme niistä lisää myöhemmin.

Asikainen: Saattaa tulla! 😉

Andersson: Ehdottomasti, tuomme muutaman mielenkiintoisen uuden tuotteistuksen markkinoille heti alkuvuodesta.


Videomarkkina kasvaa voimakkaasti tällä hetkellä. Miten näet TV:n roolin tässä koko videokentässä? 

Valtia: Total TV -mittaus on rohkaiseva askel oikeaan suuntaan. TV:n sisällöt ja vaikuttavuus sekä digitaalisuus kohdennettavine ostotapoineen ovat lyömätön ja turvallinen yhdistelmä.

Asikainen: Total TV:llä on merkittävä rooli nyt ja varsinkin tulevaisuudessa. Tavoittavuus ja mainonnan vaikuttavuus erottavat sen muusta videokentästä. Oman suosikkisisällön katselu isolta ruudulta äänet päällä tuo mainonnalle erityistä vaikuttavuutta.

Andersson: Suurin osa liikkuvan kuvan sisällöistä kulutetaan edelleen televisioyhtiöiden sisältöjen parissa. Liikkuvalla kuvalla on tärkeä rooli markkinointimixissä. Näen sekä lineaaritelevisiolle että video-alustan kautta kulutetulle laadukkaalle liikkuvan kuvan sisällölle tarvetta sekä kuluttajan että mainostajan näkökulmasta.


Kehitämme Total TV -mainonnan mittaamista Suomesta. Mitä etuja se voi mielestäsi tuoda markkinoijalle?  

Valtia: Standardoidu ja läpinäkyvä mittaustapa on aina asiakkaan edun mukainen. Silloin tietää mitä ostaa, mitä saa ja miltä kokonaisuus näyttää.

Asikainen: Liikkuvan kuvan kulutusta ei tulisi enää ajatella jakelutapojen mukaan. Ostovoimainen ja kaupallinen suuri yleisö preferoi perinteisempää kulutusta. Nuoret kohderyhmät taas katsovat sisältöjämme korostetusti missä ja milloin haluavat. Tämä kokonaisuus on mainostajille merkittävä. Siksi on tärkeää pystyä mittaamaan sitä kulutuksen, mutta ennen kaikkea mainonnan osalta. 

Andersson: Saamme toivottavasti markkinaratkaisuna kampanjatasolle asti viedyn mainonnan mittauksen. Markkinoija voi sen avulla optimoida omaa liikkuvan kuvan kampanjaansa lineaari- ja netti-TV:n välillä sekä saada kampanjasta yhteiset tunnusluvut. Näin mainostaja saa kuluttajan kiinni erilaisissa kulutushetkissä ja mahdollisuuden hyödyntää esimerkiksi digitaalisen alustan erilaiset kohdennuskyvykkyydet. Tätä on odotettu!


Mikä on mielestäsi paras TV-mainos tänä vuonna ja miksi? 

Valtia: Nyt pistit pahan. Kuulun siihen ryhmään, joka liikuttuu taitavan tarinankerronnan äärellä. Monikin mainos on saanut minut kyyneliin tänä vuonna.

Asikainen: Paras mainos ei selviä kauneuskilpailuissa. Paras mainos on sellainen, joka on ylittänyt odotukset, jotka sille on vaikuttavien tulosten osalta asetettu. Mainos, joka on tuonut ihmisten elämään jotain arvokasta: iloa, inspiraatiota, oivalluksia, ajatuksia… arvoa! Mainostaja, joka tunnistaa tästä kuvauksesta oman mainoksensa, on parhaan mainoksen omistaja.

Andersson: Pohjola vakuutuksen Super-Iiris on jäänyt pyörimään mieleeni. Syynä tähän lienee se, että mainoksen tyttö toi mieleen oman tyttäreni supersankaripohdinnoillaan ❤️. Parhaat mainokset jäävät muistiin, kun ne herättävät tunteita.

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery, Fox Networks Group ja Viacom CBS. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää samasta aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!