Yritysten hakuosuuksien (share of search) kehitys ennakoi tutkimusten mukaan selvästi myös niiden markkinaosuuksien kehitystä – näin etenkin sellaisilla toimialoilla, joilla haetaan lisätietoa ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. 

MTV Oy tutki yhdessä mediatoimistokonserni OMG Finlandin kanssa, voidaanko  mediainvestoinneilla vaikuttaa hakuosuuksien kehitykseen. Tutkimukseen valittiin mukaan kolme toimijaa ja seurattiin niiden investointistrategioiden vaikutusta hakuosuuksiin 2-4 vuoden ajan.

Tulosten mukaan hakuosuuksien ja mediainvestointien korrelaatioon pitkällä aikavälillä vaikuttaa ennen kaikkea kolme tekijää: mainonnan jatkuvuus, mainontaan tehtyjen investointien määrä sekä mainonnan kyky jättää hyvä muistijälki.

Tehokkaimman vaikutuksen hakuosuuksien kehitykseen tuotti televisiomainonta. Positiivinen vaikutus oli myös radiomainonnalla sekä online-videomainonnalla. 

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin MTV Spotissa.

 

MTV sos

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!