Mainostajat haluavat yhteismitallisia mittareita kampanjoidensa suunnitteluun ja raportointiin. Screenforce Finland toteuttaa nyt TV-mainonnan yhteismitallisuuden selvitys- ja kehityshankkeen Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä tutkimustuella.

 

Kaupalliset televisioyhtiöt tuottavat tänä päivänä mainoskontakteja useisiin jakelukanaviin, kuten televisioon lineaarisen katselun osalta ja suoratoistopalveluihin. Näin kertyneitä kontakteja voidaan mitata ja raportoida vain kampanjatasolla ja vain erikseen lineaariselta ja digitaaliselta jakelutavalta.

Finnpanelin raportointi käynnistyi vuonna 2018 ja laajentui viime vuonna koskemaan myös suoratoistopalveluiden ohjelmien yleisöä ja katselua yksityiskohtaisemmin kuin ennen. Nykyään Finnpanelin mittauksessa katselu mitataan kaikilta päätelaitteilta yhteensä.

Mittaustapa ei kuitenkaan nykyisellään kata mainonnan kokonaistavoittavuuksia mainoskampanjakohtaisesti niin, että lineaarisesti ja online-TV:n tavoittamat yleisöt tulisivat huomioiduiksi.

”Yhteismitallisuus puhuttaa markkinointiammattilaisia, ja medialla on vastuu kehittää toimialaa. Kaupalliset televisiotoimijat ovat sitoutuneita löytämään konkreettisia ratkaisuja, jotta yhteismitallinen TV-mainonnan mittaus saadaan käyttöön mahdollisimman pian.Televisiomainonnan ehdoton peruspilari on, että raportointi on jatkossakin luotettavaa ja läpinäkyvää. Olemme osana televisiotoimialaa olleet valmiita kehittymään ja vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Olemme hyvin kiitollisia, että Media-alan tutkimussäätiö myönsi hankkeellemme rahoituksen”, sanoo Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen.

Nyt halutaan tuoda TV-yhtiöiden mainonnan mittaus jakelukanavariippumattomaksi yhteismitallisuuden avulla. Suomen kaupallisen television toimiala haluaa muodostaa yhtenäisen mittaustavan, jolloin voisi syntyä yhteinen Total TV eli lineaarisen ja online-TV:n myynti- ja suunnitteluvaluutta eli yhteisvaluutta. Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä rahoituksella nyt käynnistyvän kehityshankkeen päätavoite on selvittää vaihtoehtojatällaisille televisio- ja videomainonnan yhteismittareille. Selvitys pyrkii kartoittamaan ja mahdollisesti kehittämään uusia ratkaisuja ja toimintamalleja Suomeen.

 

Lisätiedot:

Anna Lujanen

anna.lujanen@screenforce.fi

040 527 4734

 

SCREENFORCE FINLAND

Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV, Sanoma, Discovery Networks Finland ja Fox Networks Group. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.

 

MEDIA-ALAN TUKIMUSSÄÄTIÖ:

Media-alan tutkimussäätiö tarjoaa tutkimustukea media-alaan liittyvään tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Painopiste on tulevaisuuteen orientoituvissa, uutta luovissa hankkeissa.

Media-alan tutkimussäätiöstä lisää

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Discovery Networks Finland ja Fox Networks Group. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää samasta aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!