5, 30 vai 60 sekuntia?  

Viime vuosina lyhyt muoto on jyllännyt videomainonnassa. Kansainvälisesti mainosfilmi on kuitenkin yhä arvossaan.  

Mitään oikeaa pituutta mainokselle ei ole. Pituus on sopiva, kun se riittää välittämään tunteen ja viestinPidempi mainos toimii kuitenkin muistin ankkurina ja välittää tarkempaa tietoa brändistä. 


Kannattaa miettiä miltä mainoksesi kuulostaa
. Nostamissani esimerkeissä on yllättävän vähän dialogia. Musiikki luo tunnelman ja kuljettaa tarinaa eteenpäin. Usein se on jopa pääfokus dialogin sijaan. 

Future of TV advertising -konferenssissa 11.12.2019 Les Binet kertoi että heidän tutkimusten mukaan musiikki (The power of music) lisää myyntiä peräti 20%. Tunnettu musiikki taas parantaa entisestään muistijälkeä 8 prosenttia (Creative Drivers of Effectiveness, 2016, Neuro-InsightThinkbox).  

 

 

Poimimme tähän blogikirjoitukseen muutamia esimerkkejä innostavista TV-mainoksista maailmalta:

Visa (UK): Where your shop matters 

Yksinäisyys ja Queenin biisi Somebody to Love johdattaa mainoksen tarinaa voimakkaasti. Se synnyttää tunteen, että jouluna kannattaa ostaa oman paikkakunnan kauppakadulta ja tukea niska limassa raatavia pienyrittäjiä: “work hard (he works hardevery day of my life!”...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argos (UK): Simple Minds - Dont You Forget About Me - Drummer Girl

Osa joulusta on iloa ja haaveilua, eikö? Tämä klassikkobiisi Simple Mindsilta luo vahvasti lämpimän tunteen ja haluat katsoa mainoksen loppuun. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Walkers Crisps: All Mariah Carey wants this Christmas | Too Good To Share

Julkisuuden henkilön käyttö lisää mainoksen muistijälkeä. Mariah Careyn laulu All I Want for Christmas IYou on tietysti on yksi joulun soitetumpia joululauluja. Tunnettu klassikkobiisi saa uuden käänteen. Suostuuko diivamainen Mariah jakamaan sipsipussia? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asda: Let’s make Christmas extra special: 

Seikkailuhenkeä ja leikkisä tunnelma. Mainos hyödyntää sekä animaatioita että efektejä. . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

John Lewis & Partners and Waitrose & Partners:

Joka joulu John Lewisin mainos puhuttaa. Nyt hypätään lapsen ja lohikäärmeen saappaisiin, muistuttaen ystävyyden merkityksestä ja antamisen ilosta. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smyths: Toychestra 

Beyoncen tunnettu biisi If I were a Boy muuntuu tässä muotoon If I were a Toy. Mainos on täynnä iloa ja väriä, ja siinä lelut heräävät eloon. 

 


 

 

 

 

 


Haluatko oppia lisää TV-mainonnasta? Lataa maksuton TV-mainonnan perusteet -oppaamme.  

 

Picture of Anna Lujanen

Anna Lujanen

Anna Lujanen on pitkän linjan liikkuvan kuvan ja markkinoinnin ammattilainen. Hän on työskennellyt markkinoinnissa yli 20 -vuotta ja teki pitkään elokuvien markkinointia Hollywood studioille.

Lue lisää samasta aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!