Marraskuun 21. päivä tv-yhtiöt eri puolilla maailmaa juhlistavat Maailman televisiopäivää. Kyseessä on globaali muistutus television kestävästä merkityksestä niin tiedon, opetuksen kuin yhteisten kokemusten välittäjänä. YK:n määrittelemä vuosittainen juhlapäivä muistuttaa, että television voima säilyy, vaikka katselutavat muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti.

egta (monialaisen tv- ja audioliiketoiminnan kansainvälinen etujärjestö) ja ACT (Euroopan kaupallisen television ja video-on-demand-palveluiden liitto) toteuttavat jälleen yhteistyössä Global TV Groupin tuella 30 sekunnin videospotin (linkki videoon). Spotti nähdään eurooppalaisilla tv-kanavilla ja se jaetaan laajasti myös digitaalisilla alustoilla ja sosiaalisessa mediassa.

 

TV muuttuu. Sen voima pysyy.

Televisio on siirtynyt yhdestä olohuoneen ruudusta monialustaiseksi katselukokemukseksi. Aiemmin historiallisia hetkiä ja suuria urheilutapahtumia seurattiin koko perheen voimin yhdeltä näytöltä. Nyt uutiset voi striimata älypuhelimelta työmatkan aikana.

Katselutavat ovat muuttuneet. Katsojat eivät ole sidottuja olohuoneen televisioon, vaan voivat valita missä, milloin ja miten katsovat. Suoratoistopalvelut, on-demand-sisällöt, ohjelmakirjastot ja tilausalustat ovat muokanneet television käsitteen uudelleen. Television rooli ei enää rajoitu lineaariseen ohjelmavirtaan, vaan siitä on tullut joustava ja yksilöllinen katselukokemus, joka mukautuu moderniin arkeen.

Television voima on silti ennallaan. Se on edelleen ensisijainen lähde luotettavalle tiedolle kriisitilanteissa. Se on koti yhteisille kulttuurisille hetkille ja tarinoille, jotka inspiroivat, koskettavat ja yhdistävät. Olipa kyse suorasta uutislähetyksestä, maailmanlaajuiseksi ilmiöksi nousevasta sarjasta tai dokumenttielokuvasta, joka herättää yhteiskunnallista keskustelua. Televisio muovaa yhteistä muistiamme ja kulttuurista vuoropuhelua.

Teknologinen kehitys on vahvistanut television asemaa. Älytelevisiot, sovellukset ja mobiililaitteet tekevät sisällön seuraamisesta entistä joustavampaa. Television emotionaalinen voima ja journalistinen uskottavuus säilyvät, vaikka alustat monipuolistuvat. Tv on edelleen vahva tarinankerronnan muoto, joka yhdistää sukupolvia, elää kaikilla ruuduilla ja kokoaa ihmiset yhteen yhä pirstaloituneemman mediakentän keskellä.

Kampanjan keskeiset viestit

  • Osa modernia elämää: televisio elää kaikilla ruuduilla, niin olohuoneen suurimmilla näytöillä kuin mobiililaitteilla ja kannettavilla tietokoneilla, ja tavoittaa yleisöt missä ja milloin tahansa.

    Tavoitteellista innovointia: vaikka teknologia ja alustat kehittyvät, television rooli luotettavien uutisten, inspiroivien tarinoiden ja kulttuuristen merkkipaalujen lähteenä pysyy.

    Luotettava ja uskottava tietolähde: television journalistiset standardit tekevät siitä yhden uskottavimmista medioista myös sisältötulvan aikakaudella.

    Kulttuurinen kohtaamispaikka: televisio yhdistää ihmiset yhteisten kokemusten äärelle ja vahvistaa ymmärrystä monimuotoisissa yleisöissä. Se kertoo menneestä, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.

Television voima on sen kyvyssä yhdistää, viihdyttää ja opettaa. Se tavoittaa laajat yleisöt ja tarjoaa samalla kohdennettua, merkityksellistä sisältöä. Televisio muovaa tapaamme nähdä maailma ja ymmärtää toisiamme suorien lähetysten, dokumenttien ja viihteen kautta, jotka yhdessä luovat kulttuurisia ilmiöitä. Sen merkitys pysyy vahvana, koska television ytimessä on tarinankerronta – tarinat, jotka informoivat, inspiroivat ja tuovat ihmiset yhteen.

***

“Televisio on paikka, jossa tunne ja ymmärrys kohtaavat. Se yhdistää koteja, sukupolvia ja ajatuksia ja löytää aina uuden tavan loistaa kaikilla ruuduilla. Kun mainonta kunnioittaa tätä tilaa, tarinat voivat opettaa, inspiroida ja tuoda yhteen. Televisio kehittyy jatkuvasti, mutta sen sydän pysyy samana. Se auttaa meitä näkemään toisemme ja itsemme selkeämmin.”
Katty Roberfroid, pääjohtaja, egta

“Televisio on syvällä talouksissamme ja kulttuureissamme. Se on merkittävä sijoittaja paikalliseen luovuuteen ja osaamiseen ja sen tuloksena syntyy luotettavia uutisia sekä rakastettua viihdettä ja urheilua. Vastuullisina toimijoina asetamme standardin, joka suojelee yleisöjä, vahvistaa arvoja ja ylläpitää moniarvoista media-ympäristöä. Televisio on vastuullisen innovaation suunnannäyttäjä muuttuvassa maailmassa.”
Grégoire Polad, pääjohtaja, ACT

“Televisio ei ole enää pelkkä ruutu, vaan ekosysteemi. CTV:stä FAST-palveluihin ja Total TV -ratkaisuihin innovaatio ei ole vain formaateissa, vaan tavassa rakentaa yhteys yleisöihin. Television tulevaisuus on digitaalinen ja luova. Teknologia muuttaa, miten tarinat kerrotaan, mutta ei sitä, miksi niitä kerrotaan.”
Anna Lujanen, presidentti, The Global TV Group ja toiminnanjohtaja, Screenforce Finland

“Teknologian kehittyessä televisio säilyttää asemansa luotettavana ikkuna maailmaan. Muuttuvien mediankäyttötottumusten aikakaudella televisiolla on voima yhdistää ihmiset faktojen ja yhteisen ymmärryksen äärelle. Audiovisuaalinen tarinankerronta luo merkityksellisen tilan kohtaamiselle ja keskustelulle.”
Sherri Aldis, johtaja, YK:n Länsi-Euroopan alueellinen tiedotuskeskus

 

Tietoa järjestöistä

egta
egta on monialaisen tv- ja audioliiketoiminnan kansainvälinen etujärjestö, joka edustaa yli 180 jäsenyritystä yli 40 markkinassa. Jäsenet toimivat televisio- ja radiotoiminnan sekä digitaalisen video- ja audiokentän risteyskohdassa. Monialainen televisio ja audio kokoavat lineaariset ja on-demand-palvelut kaikilla alustoilla ja ruuduilla.

ACT
Association of Commercial Television and Video on Demand Services in Europe edustaa Euroopan johtavia kaupallisia tv-yhtiöitä ja niiden VoD-palveluja. Järjestön jäsenet rahoittavat, tuottavat ja jakelevat sisältöjä, joita katsoo miljoonia ihmisiä kaikkialla Euroopassa.

The Global TV Group
The Global TV Group on eurooppalaisten, amerikkalaisten, kanadalaisten, australialaisten ja latinalaisamerikkalaisten televisio- ja myyntitalojen etujärjestöjen yhteenliittymä, jonka tavoitteena on edistää television asemaa ja muistuttaa sen tehokkuudesta ja suosiosta mediassa ja markkinoinnissa.

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!