Television äärellä viihdytään entistä pidempään ja ruutuaikaa kertyy yhä useamman laitteen parissaTämä ilmeni tammikuun TV-vuositilaisuudessa, jonka aikana kuultiin tulokset Finnpanelin viimeisimmästä TV-mittaritutkimuksesta vuodelta 2020. 

Tutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota vuonna 2020 keskimäärin 2 tuntia ja 47 minuuttia päivässä. Nousua edellisvuodesta oli 3 prosenttia. Koronavuosi kasvatti samalla myös TV-ruutujen muuta käyttöä, jolloin telkkarin ääressä viihdyttiin kaikkiaan yli 3,5 tuntia päivässä. Maalis-huhtikuussa, kun pandemia tyhjensi kadut, television katselu lisääntyi jopa yli 20 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan TV-talouksia oli Suomessa vuoden 2020 lopussa yhteensä 2 530 000, mikä on 94 prosenttia kaikista talouksista. Televisioita oli tällöin yhteensä 4,6 miljoonaa kappaletta. Kun huomioidaan vielä muut kotitalouksista löytyvät katselulaitteet, lukema on jo 15 miljoonaa ruutua, eli peräti kuusi ruutua per TV-talous.

TV-sisältöjä katsotaan samalla yhä paremmista ja fiksummista telkkareista. Joka neljännessä taloudessa on korkeintaan 2 vuotta vanha telkkari. Yhteensä 57 prosenttia omistaa äly- tai hybriditelevision ja peräti 80 prosenttia HD-television. Noin joka kolmas on lisäksi kytkenyt televisionsa pelikonsoliin ja joka neljäs tietokoneeseen. 

Joka viides katselee puhelimesta 

Yhteensä 69 prosenttia suomalaisten katseluajasta kului vuonna 2020 suurimpien TV-yhtiöiden tarjonnan parissa. Viisi suurinta kanavaa katseluajassa mitattuna ovat TV1, TV2, MTV3, Nelonen ja Sub.

Ilmaiskanavien määrä on Suomessa varsin suuri – vuoden 2020 lopussa niitä oli kaikkiaan 17 kappaletta. Kuitenkin maksullista sisältöä tilataan jo joka toiseen talouteen (52 %).

Kotimaisten ohjelmien katseluosuus on kasvanut jo 64 prosenttiin. Eniten katsotaan sarjoja ja elokuvia (29 %), sitten uutisia ja ajankohtaisohjelmia (24 %) sekä viihde- ja reality-ohjelmia (22 %). Kun mukaan lasketaan myös AVOD-katselut, korostuu sarjojen ja elokuvien osuus kaikesta katseluajasta vielä selvemmin (58 %). 

Lockdownin ja loppukevään aikana eniten kasvoi uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu. Uutisvuosi kasvatti varsinkin Yle TV1:n ja MTV3:n katseluosuuksia.

Yksittäisistä ohjelmista katsotuimmat olivat tuttuun tapaan itsenäisyyspäivän Yle Uutiset ja Linnan juhlat. Katsojia kiinnostivat myös monet musiikki- ja urheiluohjelmat.

Total TV:n katseluluvuissa korostui etenkin nuorten 15-24-vuotiaiden korkea osuus (41 %). Online-katselun suosituin päätelaite oli televisio (45 %), sitten tietokone (24 %), puhelin (22 %) ja viimeisenä tabletti (9 %). Kotimaisten toimijoiden palveluita katsoi viikoittain jo joka neljäs suomalainen. 

Katselun kehitys vaatii mainonnan mittaamiseen muutoksia 

Screenforce kertoi tilaisuuden aikana uudesta kehitysprojektistaan, joka tuo Total TV -mainonnan mittaamisen mainostajille. Koska TV on monella alustalla, täytyy mittaamisen myös kehittyä. Mediana TV on yksi videotoimijoista. Sitä ei voi ajatella pelkästään perinteisenä mediana; online-TV-katselu kasvaa ja TV-talouksissa on monta eri päätelaitetta. TV on näin sekä digitaalinen media että massamedia.

Mainostaja luonnollisesti haluaa yhteismitallisuutta ja kampanjakohtaisia tunnuslukuja alustasta riippumatta. TV-ala voi kantaa vastuun lähinnä omasta kentästään ja tilanne Suomessa on nyt se, että Screenforce yhdessä TV–toimijoiden kanssa kehittää Total TV -mainonnan mittaamista kattamaan kaikkia TV-sisältöjen yhteydessä tapahtuvaa mainontaa. 

Katso esitysten tallenteet Finnpanelin sivuilta: https://www.finnpanel.fi/tvvuosi2021/   

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Discovery Networks Finland, Fox Networks Group ja Viacom CBS. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää samasta aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!