Nyt on vuoden ihanin aika televisiossa - juhlakauden aikana brändit ja mainosten tekijät panostavat tunnerikkaisiin ja mieleenpainuviin brändikampanjoihin. Mainonnan vaikuttavuuden saavuttaminen kerran vuodessa ei tietenkään ole tavoitteena, vaan pitkäaikaisen myynnin kasvattaminen muistijäljen kautta! Tunnettu brändi on kuluttajan top-of-mindissa ostohetkellä. 95 prosenttia päätöksistä tehdään tunteella (Thinking, Fast and Slow: Kahneman 2011).

Yritykset saattavat kilpailla katsojan huomiosta melko ainutlaatuisilla tavoilla, olipa kyse sitten katsojien naurattamisesta, yllättämisestä tai tunteiden herättämisestä. Luovan vaikutus mainonnan toimivuuteen on 50 prosenttia (Nielsen 2017).

Julkisuuden henkilöt, perhe, huumori ja erityisesti tunteet ovatkin usein vallitsevia teemoja joulumainonnassa. Tänä vuonna mainosten joukossa voi vilahtaa muutamia tunnettuja kasvoja. Allaolevissa esimerkeistä löytyy esimerkiksi joulun ajan laulaja Michael Bublé (Asdan mainoksessa) ja Käärijä (DNA:n mainoksessa). Lisäksi esim. tunnettu musiikki tai artisti, voi herättää katsojan kiinnostuksen (Posti käyttää Vesalan musiikkia ja Amazon käyttää Beatlesin musiikkia).

System 1 on tutkinut ja analysoinut kansainvälisiä joulumainokset ja olemme nostaneet tähän artikkeliin joitakin heidän tutkimuksensa vaikuttavimpia mainoksia.  Katso kaikki, sekä lisää heidän tutkimuksesta täällä. Screenforce poimi lisäksi muutamia hienoja esimerkkejä Suomesta (joku tärkeä saattoi jäädä mainitsematta).

Huom! Screenforce Finland on myös tutkinut System 1 -kanssa suomalaisia spotteja. Katso tulokset täältä!

Rentouttavaa Joulua!
Toivottaa: Screenforce Finland

🎄🎅❄️

 

Maailmalta:

John Lewis:

 

John Lewis on herättänyt tänä vuonna enemmän jännitystä kuin aiemmin, sillä Saatchi & Saatchi valmisteli vähittäiskauppiaalle debyytti mainostaan. John Lewis erosi 14 vuotta kestäneen yhteistyön jälkeen luovan toimiston Adam&EveDDB:n kanssa tämän vuoden alussa.

 

Walkers

 

Walkers nojaa hankaliin jouluhetkiin, joihin monet ihmiset voivat varmasti samaistua, aina kuusen hankkimisesta peliohjaimesta riitelyyn. Mainoksen lähtökohtana on, että Walkers on yksi niistä harvoista asioista, jotka on oikeastaan tehty jaettavaksi jouluna.

 

Asda

 

Asda on jatkanut viime vuonna menestynyttä Buddy the Elf -mainosta toisella juhlallisella hitillä, jonka pääosassa on kanadalainen laulaja Michael Buble.

 

Amazon:

 

Amazon on käyttänyt joulukampanjassaan cover-versiota The Beatlesin kappaleesta In My Life.

 

Coca-Cola, Holidays are coming.

 

Spotti ei ole uusi mutta toimii edelleen tutkimuksessa!  Joka vuosi ei tarvitse uusia toimivaa mainosta!

 

Suomesta:

 

Finnair

 

Posti, Välitämme Jouluiloa

 

 

Lidl, Vakooja ja tonttu

 

 

DNA, Lahjakäärijän työhaastattelu

 

Joulu onkin pinkki ja Käärijä bongattu!

 

Pelastusarmeija: Jotta joulu olisi odottamisen arvoinen kaikille

 

 

Valio

 

 

Fazer, Sininen Joulu

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!