Nyt on vuoden ihanin aika televisiossa - juhlakauden aikana brändit ja mainosten tekijät panostavat tunnerikkaisiin ja mieleenpainuviin brändikampanjoihin. Mainonnan vaikuttavuuden saavuttaminen kerran vuodessa ei tietenkään ole tavoitteena, vaan pitkäaikaisen myynnin kasvattaminen muistijäljen kautta! Tunnettu brändi on kuluttajan top-of-mindissa ostohetkellä. 95 prosenttia päätöksistä tehdään tunteella (Thinking, Fast and Slow: Kahneman 2011).
Yritykset saattavat kilpailla katsojan huomiosta melko ainutlaatuisilla tavoilla, olipa kyse sitten katsojien naurattamisesta, yllättämisestä tai tunteiden herättämisestä. Luovan vaikutus mainonnan toimivuuteen on 50 prosenttia (Nielsen 2017).
Julkisuuden henkilöt, perhe, huumori ja erityisesti tunteet ovatkin usein vallitsevia teemoja joulumainonnassa. Tänä vuonna mainosten joukossa voi vilahtaa muutamia tunnettuja kasvoja. Allaolevissa esimerkeistä löytyy esimerkiksi joulun ajan laulaja Michael Bublé (Asdan mainoksessa) ja Käärijä (DNA:n mainoksessa). Lisäksi esim. tunnettu musiikki tai artisti, voi herättää katsojan kiinnostuksen (Posti käyttää Vesalan musiikkia ja Amazon käyttää Beatlesin musiikkia).
System 1 on tutkinut ja analysoinut kansainvälisiä joulumainokset ja olemme nostaneet tähän artikkeliin joitakin heidän tutkimuksensa vaikuttavimpia mainoksia. Katso kaikki, sekä lisää heidän tutkimuksesta täällä. Screenforce poimi lisäksi muutamia hienoja esimerkkejä Suomesta (joku tärkeä saattoi jäädä mainitsematta).
Huom! Screenforce Finland on myös tutkinut System 1 -kanssa suomalaisia spotteja. Katso tulokset täältä!
Rentouttavaa Joulua!
Toivottaa: Screenforce Finland
🎄🎅❄️
Maailmalta:
John Lewis:
John Lewis on herättänyt tänä vuonna enemmän jännitystä kuin aiemmin, sillä Saatchi & Saatchi valmisteli vähittäiskauppiaalle debyytti mainostaan. John Lewis erosi 14 vuotta kestäneen yhteistyön jälkeen luovan toimiston Adam&EveDDB:n kanssa tämän vuoden alussa.
Walkers
Walkers nojaa hankaliin jouluhetkiin, joihin monet ihmiset voivat varmasti samaistua, aina kuusen hankkimisesta peliohjaimesta riitelyyn. Mainoksen lähtökohtana on, että Walkers on yksi niistä harvoista asioista, jotka on oikeastaan tehty jaettavaksi jouluna.
Asda
Asda on jatkanut viime vuonna menestynyttä Buddy the Elf -mainosta toisella juhlallisella hitillä, jonka pääosassa on kanadalainen laulaja Michael Buble.
Amazon:
Amazon on käyttänyt joulukampanjassaan cover-versiota The Beatlesin kappaleesta In My Life.
Coca-Cola, Holidays are coming.
Spotti ei ole uusi mutta toimii edelleen tutkimuksessa! Joka vuosi ei tarvitse uusia toimivaa mainosta!
Suomesta:
Finnair
Posti, Välitämme Jouluiloa
Lidl, Vakooja ja tonttu
DNA, Lahjakäärijän työhaastattelu
Joulu onkin pinkki ja Käärijä bongattu!
Pelastusarmeija: Jotta joulu olisi odottamisen arvoinen kaikille
Valio
Fazer, Sininen Joulu