Huomioarvo on digiaikana entistä kriittisempi mittari yrityksille, jotka haluavat tavoittaa kohdeyleisönsä. Kuluttajat valikoivat entistä tarkemmin, mihin huomionsa suuntaavat, jolloin brändien on yhä haastavampaa päästä toivottuihin tuloksiin.

Yhä useampi yritys tunnistaa huomioarvon merkityksen yhtenä menestyksen mittarina. Mitä paremmin brändit siinä onnistuvat, sitä todennäköisemmin ne myös saavuttavat liiketoiminnalliset tavoitteensa.

Global TV Group keräsi yhteen aiheeseen liittyvät tutkimukset eri puolilta maailmaa ja tutki, mikä on television rooli huomioarvon aikakaudella.

Tutkimustulokset osoittavat, että huomioarvo vaihtelee eri kanavien välillä hyvinkin paljon. Esimerkiksi tv-mainontaan kiinnitetään huomattavan paljon enemmän huomiota ja pidempään (attentive seconds) kuin Youtube-mainontaan ja sillä on myös selvästi enemmän vaikutusta tuloksiin.

Televisiomainontaan kiinnitetään selvästi enemmän huomiota kuin esimerkiksi somemainontaan, ja sillä on myös vahvempi vaikutus ostokäyttäytymiseen.

Lähde: Ebiquitywith Lumen, Tvision and Dan White – The Challenge of AttentionJune 2021  

Lähde: Source: Karen Nelson Field Amplified Intelligence ––“Not All Reach is Equal: An Investigation into Cross Platform AdvertisingEffectiveness,” ThinkTV Australia, 2019.

*STAS (ShortTerm Advertising Strength) pistemäärä mittaa mainonnan vaikutusta, ostavatko mainonnalle altistuneet tuotetta vs. jotka eivät ole altistuneet mainokselle. Yli 100 pistettä tarkoittaa, että mainonnalla oli vaikutusta myyntiin.

Voit ladata tutkimuksen tästä linkistä.

Näyttökuva 2023-02-27 163302

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!