Fazer sai tänä vuonna Voitto-gaalan myöntämän Vuoden mainostaja -tunnustuksen. Kyselimme Fazer Makeisten markkinointijohtaja Risto Kalstalta, miten TV-mainontaa oikein on hyödynnetty.

voittogaala2019-2970

Kalstan mukaan televisiolla on tärkeä rooli varsinkin silloin, kun halutaan luoda tunnesiteitä ja kertoa uutuuksista. “TV on hyvin tehokas erityisesti pitkän aikavälin brändinrakennuksessa, mutta myös erilaisissa aktivoinneissa, koska se tavoittaa niin laajasti ja nopeasti. Fazerilla eri brändeillä on erilaisia painotuksia: TV-mainonnassa suurempi painotus annetaan yleensä isommille brändeille”, Kalsta sanoo.

Fazer pyrkii esitestaamaan mainokset niin usein kuin mahdollista. Kampanjoiden jälkitestejä tehdään myös säännöllisesti. Silloin mitataan, kuinka hyvin viestit ovat menneet perille, miten ne on ymmärretty ja onko mainoksesta pidetty. Erityisesti esitestauksissa uusista teknologioista, kuten ilmeentunnistuksesta on ollut arvokasta apua. Käytännössä TV:n vaikutus näkyy erilaisissa mittaustuloksissa selvästi lähes aina, kun se on kampanjoissa mukana.

Total TV:n osalta Kalsta arvelee, että yleisö tulee väistämättä tekemään valintoja, mitä enemmän kanavia käyttöön tulee. “Iso ja pieni ruutu tulevat varmasti eriytymään jollain tavalla keskittyen omien vahvuuksiensa ympärille”, Kalsta toteaa.

TV-ilmiöt ovat puolestaan aina kustannuskysymys. Fazerilla on harkittu niitäkin, mutta kuten kaikessa mainonnassa, on aina tärkeää kysyä, mitä liiketoiminnan haastetta ollaan kulloinkin ratkomassa ja minkälaista hyötyä tavoitellaan suhteessa investointiin. Päätöksiin vaikuttavat aina monenlaiset tekijät.

Fazerin brändiä on taidolla rakennettu vuodesta toiseen, brändi tunnetaan ja tunnistetaan laajasti mm. koska tunnistettavia elementtejä on kunnioitettu yli pitkän ajan.

 

Videon lähde: Fazer makeiset, Fazer Sininen - Aika muuttuu, rakkaus pysyy.


 

Lataa TV-mainonnan perusteet.

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!