Markkinointi- ja media-ala kohtaa samanaikaisesti kolme suurta haastetta: perinteisten ja digitaalisten kanavien rajat hämärtyvät, kuluttajien huomio on hajaantunutta ja disinformaation nousu vaatii ammattilaisilta entistä luotettavampaa osaamista. Näihin haasteisiin vastaa MediaGuru, Haaga-Helian ja alan keskeisten toimijoiden yhteistyössä kehittämä koulutus- ja sertifikaattikokonaisuus, joka tarjoaa puolueetonta ja laaja-alaista ymmärrystä eri mediaryhmistä.

MediaGuru-koulutus on suunniteltu vastaamaan suoraan alan muutostarpeisiin: se kokoaa yhteen keskeiset mediaryhmät ja tekee niistä vertailukelpoisia, mitattavia ja ymmärrettäviä. Sertifikaatti toimii myös osoituksena ammattitaidosta ja siitä, että tekijä tuntee eri kanavien roolit ja osaa hyödyntää niitä vastuullisesti. MediaGuru luo yhteistä kieltä markkinoijien, mediatoimistojen ja mediatalojen välille ja vahvistaa koko alan osaamispohjaa.

Koulutus on rakennettu tiiviissä yhteistyössä alan kattojärjestöjen kanssa, ja mukana kehitystyössä on myös Screenforce Finland, joka tuo kokonaisuuteen tv- ja videomainonnan asiantuntemuksen. Sertifikaatti on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja merkittävä askel kohti läpinäkyvämpää ja vaikuttavampaa mediasuunnittelua.

TV- ja videomainonta vahvassa roolissa

Screenforce Finland on ollut mukana kehittämässä TV- ja VideoGuru -osuutta, joka avaa markkinoijille liikkuvan kuvan roolia osana monikanavaista mainontaa. Osuus syventyy television ja videon vahvuuksiin nykyaikaisessa mediaympäristössä, jossa liikkuva kuva herättää tunteita ja rakentaa muistettavuutta tehokkaasti.

– Ensimmäistä kertaa näen, että alan keskeinen termistö on kerrottu ja osattu kuvata näin laajasti. Tällaista koulutusta olisin itse aikoinaan kaivannut, kertoo pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen Satu Laakso, joka on työskennellyt markkinoinnin ja viestinnän parissa lähes 30 vuotta ja suorittanut useita moduuleja, kuten TV- ja VideoGuru- sekä VastuullisuusGuru-osuudet.

Digimarkkinoinnin asiantuntija Henri Kaski on yksi ensimmäisistä mediaguruista, joka on suorittanut kaikki seitsemän sertifikaattia.

– Halusin testata, mitä tiedän tv- ja videotuotantojen maailmasta seurattuani vierestä tv-suunnittelua tekevää kollegaani. MediaGurussa onkin se hyvä puoli, että näkökulmaa saa laajennettua helposti horisontaalisesti useisiin mediaryhmiin, Kaski kertoo.

Kaski korostaa, että koulutus on tuonut käytännön hyötyjä ja madaltanut kynnystä ymmärtää perinteisten medioiden toimintaa.

– Perinteisten medioiden maailma on tuntunut kaukaiselta, kun sinne ei voi oikein kurkkia sivusta. MediaGuru-koulutuksessa se on mahdollista, hän täydentää.

Puolueettomuus luo luottamusta disinformaation aikakaudella

MediaGuru-sertifikaatin myöntää Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, ja sen sisältö on rakennettu yhteistyössä alan kattojärjestöjen kanssa. Kumppaneina toimivat Aikakausmedia ry, Media Metrics Finland, Outdoor Finland, RadioMedia ry ja Screenforce Finland.

– On positiivista ja arvostettavaa, että alusta asti on ollut mukana alan katto-organisaatioita. Mis- ja disinformaation maailmassa uskottavan tahon myöntämä sertifikaatti antaa sisällölle arvon, Laakso toteaa.

Uusi tapa ymmärtää mediakenttää

MediaGuru on suunniteltu tukemaan sekä uusia että kokeneita media- ja markkinointialan ammattilaisia. Koulutus auttaa ymmärtämään, mitä mediatoimistot tekevät, mitä palveluita niiltä ostetaan ja miten eri mediaryhmät täydentävät toisiaan. Kun molemmat osapuolet puhuvat samaa kieltä, yhteistyö sujuu paremmin ja keskustelun taso nousee.

MediaGuru-moduuleille voi ilmoittautua ympäri vuoden. Koulutus soveltuu opiskelijoille, markkinointipäättäjille ja ammattilaisille, jotka haluavat syventää ymmärrystään eri mediaryhmistä ja kasvattaa omaa uskottavuuttaan nopeasti muuttuvassa mediaympäristössä.

👉 Lisätietoja MediaGuru-koulutuksesta: haaga-helia.fi/mediaguru

 

Lisätietoja MediaGuru-koulutuksesta: haaga-helia.fi/mediaguru

 

mediaguru logo original

 

HH_logo_värillinen

eu logo väri

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!