Vuoden 2022 Voitto-mainoselokuvakilpailun  parhaaksi valittiin Helsingin Ensikoti ry:n Suojelija.
 
Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin eilen 9.3. Voitto-gaalassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Voitto-gaalaa juhlittiin nyt jo 28. kerran. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 160 työtä, joista shortlistalle pääsi yhteensä 28. Kilpailun järjesti av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI, pääyhteistyökumppaninaan Screenforce Finland.

 

Koko kilpailun parhaan mainoselokuvan eli Grand Prix -palkinnon voitti Helsingin Ensikoti ry:n Suojelija.

 
Mainoksen suunnitteli mainostoimisto Flock ja tuotti Mjölk. Mainos valittiin myös Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjan voittajaksi.  
 
Voitto_GrandPrix_Suojelija1-Kuvaaja-MiikkaVarila
 
Kilpailun tuomariston mukaan mainos on kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin onnistunut spotti.
 
“Tämä spotti tuntui todella ihon alla. Tässä on kohdillaan niin tarinankerronta, musiikkivalinta kuin tunnelmakin. Taidokas, puhutteleva ja yksinkertainen spotti, joka on onnistuttu toteuttamaan elokuvallisesti mutta kustannustehokkaasti”, tuomaristo kommentoi. 
 
Helsingin Ensikoti ry:ssä iloitaan Suojelija-konseptin ja perhetyön näkyväksi tekemisestä.
 
“Suojelija-konsepti on ollut käynnissä n. 5 kuukautta, ja se on edistynyt todella hienosti. Olemme saaneet paljon lahjoittajia, jotka haluavat olla tämän perhetyön tukena. Mainoksessa yhdistyy konseptin aito, vilpitön ydin ja valtavan hieno ammattitaito. Upeaa, että on löytynyt tällainen joukko ammattilaisia, jotka ovat muotoilleet meidän työn niin näkyväksi, että se koskettaa ihmisiä”, kertoo Helsingin Ensikoti ry:n toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila.
 
Yleisen sarjan voitti Food Folk Suomi / McDonald’s Finlandin Aika kultaa muistot, jonka rohkeasta otteesta tuomaristo oli vaikuttunut. Huumori vetosi tuomaristoon Short-form -sarjassa, jonka voitti Oikotie Työpaikkojen Kehno pomo. Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjassa voitto meni Pohjola Vakuutuksen Kyllä kaikki järjestyy -spotille. Efekti ja animointi -sarjassa voiton puolestaan vei Dispelixin mainos Powering AR Experiences That Push Boundaries.
 
Yleisön Parhaat Sekunnit -palkinnon voitti selvällä yleisöäänien enemmistöllä Porin kaupungin Porisuhdeneuvoja Luukkone. Mainostoimisto Staartin suunnittelema ja Koju Film Companyn tuottama mainossarja sai myös tuomariston kunniamaininnan, suomen kielen taiturimaisesta ja oivaltavasta käytöstä mainoselokuvassa.
  
Screenforcen hallitus valitsi Vuoden 2022 mainostajaksi ODA Finlandin. Perustelujen mukaan ODA onnistui lanseeraamaan uuden brändin haastavista ajoista huolimatta, napaten hyvän markkinaosuuden isojen brändien hallitsemilla markkinoilla. Televisiomainonnalla ja laadukkaalla mainostuotannolla katsottiin olevan merkittävä rooli brändin lanseerauksessa ja tunnettuuden kasvattamisessa.
 
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin tuomariston antamien yhteispisteiden perusteella Directors Guild. Vuoden ohjaajaksi valittiin Juho Konstig, joka on ohjannut mm. Yleisen sarjan kultaa voittaneen Aika kultaa muistot -spotin. 
 
Kaikki palkitut mainosfilmit ovat katsottavissa tässä:

Voittajat

 
Grand Prix -voittaja 
 
Suojelija
Mainostaja: Helsingin ensikoti ry
Mainostoimisto: Flock
Tuotantoyhtiö: Mjölk
 
Yleinen sarja 
 
Kulta: 
Aika kultaa muistot
Mainostaja: Food Folk Suomi / McDonald’s Finland
Mainostoimisto: Nord DDB Helsinki
Tuotantoyhtiö: Woodpecker
 
Hopea: 
Tulevaisuuden lahjat
Mainostaja: UNICEF
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
 
Pronssi: 
Lago di Pudas
Mainostaja: Apetit
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Grillifilms
 
Short-form -sarja
 
Kehno pomo
Mainostaja: Oikotie Työpaikat
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: I am Zebra
 
Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarja
 
Suojelija
Mainostaja: Helsingin ensikoti ry
Mainostoimisto: Flock
Tuotantoyhtiö: Mjölk
 
Efekti ja animointi -sarja
 
Powering AR Experiences That Push Boundaries
Mainostaja: Dispelix
Mainostoimisto: 20/20 Helsinki
Tuotantoyhtiö: 20/20 Helsinki, Unboxnow
 
Musiikki ja äänisuunnittelu -sarja 
 
Kyllä kaikki järjestyy
Mainostaja: Pohjola Vakuutus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
 
Yleisön Parhaat Sekunnit 
 
Porisuhdeneuvoja Luukkone
Mainostaja: Porin kaupunki
Mainostoimisto: Staart
Tuotantoyhtiö: Koju Film Company
 
 
Vuoden tuotantoyhtiö: Directors Guild
Vuoden mainostaja: ODA Finland
Vuoden ohjaaja: Juho Konstig
Tuomariston kunniamaininta: Porisuhdeneuvoja Luukkone
 
 
Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen ja vastuullisuuden edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen. 
 
Screenforce Finland on vuonna 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Media, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltic. Screenforce Finland on Global TV Groupin jäsen ja tekee tiivistä yhteistyötä EGTA:n sekä Euroopan Screenforce-verkoston kanssa. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista tv-toimintaa Suomessa.
 
 

 

 

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!