Joka kymmenenteen suomalaiskotiin on kuluneen vuoden aikana hankittu uusi telkkari. Tämä ei sinänsä ole uutta, telkkarit ovat jo pitkään olleet elektroniikkahankintojen suosikki ja kasvavalla osalla suomalaisista on tätä nykyä älytelkkari käytössään.

Finnpanel on jo pitkään mitannut television katselua Suomessa, ja sinä aikana mittauksen kohde (eli televisio) on muuttunut paljon. Vuosituhannen alussa tv-vastaanottimesta näkyi keskimäärin 5 eri tv-kanavaa. Tänä päivänä tarjonta on moninkertaistunut ja televisiosisältöjä kulutetaan monella tavalla. Maksullisia sisältöjä tilataan joka toiseen suomalaiskotiin. Mutta miten mainosrahoitteinen televisio pärjää kilpailussa katsojien huomiosta?

Viime vuonna kaupallinen televisio tavoitti viikoittain 80 prosenttia suomalaisista (4+). Tuore tieto tältä syksyltä (viikot 39-40/2022) kertoo, että kaupallinen televisio tavoittaa päivittäin yli puolet suomalaisväestöstä. Yli miljoona silmäparia katselee kaupallisten kanavien ohjelmia klo 19 ja 22:30 välillä. Tätä aikaväliä tahdittavat Maikkarin uutislähetykset, mutta niiden välissä katsotaan myös paljon muita sisältöjä. Tänä syksynä isoja katsojamääriä viikosta toiseen ovat keränneet tutut klassikot kuten Tanssii Tähtien Kanssa, Vain Elämää, Maajussille Morsian, Haluatko miljonääriksi, Masked Singer, Big Brother, Selviytyjät Suomi, Salatut Elämät, Latela, Atlantin yli, jne.

Tv-urheilun puolella suomalaisten suursuosikki, jääkiekko, on pysynyt kaupallisilla kanavilla. Pekingin olympialaisten miesten jääkiekon loppuottelulla oli 1,2 miljoonaa katsojaa. Kevään katsotuin ohjelma oli kuitenkin miesten jääkiekon MM-loppuottelu, jota katsoi MTV3-kanavalta huimat 2,1 miljoonaa suomalaista, eli 40 prosenttia väestöstä. Elo-syyskuun vaihteessa järjestettiin naisten jääkiekon MM-turnaus, joka näkyi TV5-kanavan katsotuimpien ohjelmien listalla, mutta katsojamäärät jäivät reilusti Leijonien vastaavan turnauksen katsojaluvuista.

Leffat ovat kaupallisen television suosittua sisältöä, ja tavallisena arki-iltana tarjolla voi olla kymmenkunta elokuvaa. Joukossa on uutuuksia, mutta tänä syksynä on katsottu myös klassikoita kuten 007, Harry Potter, Uuno Turhapuro, Beck ja Jurassic Park.

Erityisesti nuoret alle 25-vuotiaat katsovat lisäksi maksullisten suoratoistopalveluiden sisältöjä. Lukujen valossa näyttää kuitenkin siltä, että valtaosa suomalaisista katsoo säännöllisesti live-televisiota, ja kaupallisille kanaville on tänä vuonna kertynyt tammi-syyskuun aikana yhteensä yli puolet koko kansan katselusta, keskimäärin 9 tuntia viikossa.

Lisää katsojalukuja osoitteessa https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv_reportlist.php

Picture of Lena Brun

Lena Brun

Finnpanel mittaa television katselua ja radion kuuntelua Suomessa. Lena Brun toimii Finnpanelin toimitusjohtajana ja hänellä on pitkä kokemus yleisömittauksista meillä ja muualla. Lena toimii myös EMRO:n (European Media Research Organisation) varapuheenjohtajana ja oli aiemmin Esomarin Suomen edustaja.

Lue lisää samasta aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!