Finnpanelin tuoreet tv-tilastot kertovat, että suomalaiset viihtyivät vuonna 2022 television ääressä edelleen hyvin. Televisiota katsottiin keskimäärin 3 tuntia 37 minuuttia päivässä, josta valtaosa (2h 38min) vierähti tv-kanavien parissa.

Suomalaisten tv-katselu on pääsääntöisesti tv-ohjelmien katselua livenä. Sen lisäksi tv-vastaanottimesta katsotaan kuitenkin yhä enemmän muuta sisältöä. Nuoret suosivat suoratoistopalveluita, vanhemmat ikäryhmät puolestaan perinteisiä tv-kanavia. Valtaosa väestöstä (90 %) katselee tv-sisältöjä yhä television välityksellä, mutta etenkin lapsilla ja nuorilla katselu tapahtuu usein myös älypuhelimella.

Tv-talouksien ja telkkarien määrä Suomessa on viimeisen kymmenen vuoden aikana lisääntynyt. Moni panostaa hyvälaatuiseen televisioon. Kotitalouksista puolet tilaa tätä nykyä myös maksullista sisältöä, kuten esimerkiksi Netflixiä, mutta myös maksuttomia suoratoistopalveluita käytetään paljon. Kotimaisten suoratoistopalveluiden katseluaika kasvoi jopa 20 prosenttia.

Kotimaisten mainosrahoitteisten kanavien osuus kaikesta katselusta on noin 60 prosenttia. Valtaosa suomalaisista katsoo mainosrahoitteista telkkaria säännöllisesti, ja vuonna 2022 kaupallinen televisio tavoitti suomalaisista päivittäin yli puolet.

 

fptvvuosi2022

Vaikka tv-maisemaan on tullut viime vuosina paljon uutta tarjontaa, katsotuimpien ohjelmien kärki pysyi pitkälti samana. Vuoden 2022 aikana isoja yleisöjä keräsi muun muassa jääkiekko. Sekä MM-finaalit että olympiapelit keräsivät miljoonayleisöt (Jääkiekon MM, Finaali Suomi-Kanada 2 362 800, Olympialaiset: Jääkiekko: Finaali 1 240 900).

Kotimaisten sisältöjen kysyntä vahvaa

Tv-vuositilastot julkistettiin Finnpanelin järjestämässä tilaisuudessa, jossa kuultiin samalla tuoretta tietoa myös muiden Pohjoismaiden tv-katselutavoista. Mediavisionin Marie Nilssonin kertoi, että Suomessa televisiota katsotaan enemmän kuin muissa Pohjoismaissa, mutta suomalaiset eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan suoratoistopalveluista yhtä lailla kuin muut maat. Tilastojen mukaan Suomessa SVOD-palveluihin käytetään keskimäärin 19 euroa kuussa.

Taantuman ei uskota vaikuttavat suoratoistotilauksiin merkittävästi, sillä kyselyiden mukaan kuluttajat leikkaavat menojaan mieluummin viihteestä ja matkailusta kuin mediankäytöstä. Tilausta näyttää nyt olevan erityisesti kotimaisille sisällöille.

Tilaisuudessa puhui myös Warner Bros. Discovery Nordicsin Pil Brandstrup, jonka mukaan sisältöjen kasvava määrä ja katselun pirstaloituminen eri alustoille edellyttää brändeiltä ja markkinoijilta jatkossa entistä parempaa erottautumiskykyä. Tarvitaan sisältöjä, jotka synnyttävät keskustelua ja puhuttelevat lokaalisti. Pohjoismaisia katsojia puhuttelevat Brandstrupin mukaan etenkin aitous ja huumori.

Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brunin esitys tv-vuositilaisuuden aikana 2022: https://www.finnpanel.fi/lataukset/tv_vuosi_2023.pdf
Finnpanelin lehdistötiedote: https://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedote.php?id=304    

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!