Huomioarvosta on keskusteltu maailmalla ja markkinoinnin mediassa jo kauan. Nyt voidaan jo puhua huomioarvotaloudesta. 

Screenforce on pitkään tuonut esille professori Karen Nelson-Fieldin tekemää työtä huomioarvotutkimuksen parissa. Australiassa ollaankin asiassa edellä ja huomiotaloudesta keskustellaan paljon. Screenforcen Global TV Groupin kollegat Australiassa ja ThinkTV ovat tehneet huomioarvosta mittavan uuden tutkimuksen ja pystyvät jopa osoittamaan, miten huomioarvo korreloi vaikuttavuuteen. He puhuvat "vaikuttavasta huomioarvosta."

Kuten ThinkTV:n toimitusjohtaja Kim Portrate pohtii viimeisimmässä blogissaan: keskittymällä pelkästään huomiomittareihin, keskustelusta usein unohtuu se tärkein eli itse asiakas. Erinomainen huomioarvo ei sinällään takaa vielä uusia asiakkaita. Brändit eivät tarvitse kaikkien huomiota, vaan niille tärkeintä on tavoittaa oma kohdeyleisö.  

 

Effective attention

 

 

Mitataan määrän sijaan laatua 

Portraten mukaan huomiokeskustelussa pitäisi jo päästä eteenpäin siitä, kuinka paljon eri alustat saavat huomiota ja paneutua enemmänkin siihen, miten eri yleisöt käyttäytyvät eri alustoilla. Vasta silloin tiedetään, miten huomio vaikuttaa brändeihin. 

ROI-näkökulmasta mainosten pitää saavuttaa enemmän kuin vain näkyä oikeassa paikassa oikeaan aikaan.  

On tärkeää varmistaa, että kohdeyleisö on myös avoin brändiviesteille niille valituissa kanavissa. Siinä mielessä huomio on vain yksi osa yhtälöä ja siksi mainostajien kannattaakin perehtyä eri huomiotutkimusten metodologioihin ja arvioida niitä kriittisesti juuri oman kohdeyleisönsä kannalta.  

 

Retrun on investments

Hyvä lähtökohta onnistuneisiin kampanjoihin on kartoittaa alkuun se, kuinka paljon kohdeyleisö viettää valituissa kanavissa aikaa. Puhutaanko minuuteista vai tunneista? Sen jälkeen kokonaisuutta voi rakentaa muista palikoista, kuten tavoittavuus, skaala ja bränditurvallisuus. 

Huomiomittareista puhutaan varmasti vielä paljon, mutta on tärkeää säilyttää kriittinen mieli ja pohtia, kenen huomiota todella tavoitellaan ja kenen huomio on brändin ja liiketoiminnan kannalta arvokkainta.  

 

Kim Portraten alkuperäinen blogi: https://www.mi-3.com.au/29-08-2022/crying-my-attention-bigger-yours-wont-convert-audiences-customers-theres-more-it 

ThinkTV:n ladattava tutkimus: https://thinktv.com.au/facts-and-stats/grab-your-audience-by-the-eyeballs/ 

WARC-podcast huomiarvosta: https://www.warc.com/content/article/warc-talks-faris-yakob-on-attention--1-the-attention-economy/147011 

Screenforcen aikaisempia kirjoituksia aiheesta:  

https://www.screenforce.fi/ajankohtaista/tutkimus-huomioarvo-erinomainen-ty%C3%B6kalu-mainonnan-tulosten-mittaukseen 

https://www.screenforce.fi/ajankohtaista/uusi-tutkimus-vahvistaa-tvlla-paras-vaikuttavuus 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!