Kuinka monta euroa liikevaihtoa saa eri medioihin sijoitetulla eurolla? Mikä panostus tuo myyntiä lyhyellä ja mikä pitkällä aikavälillä?

Meillä on ilo työskennellä joka päivä mainosalan rautaisten ammattilaisten kanssa. Moni heistä tietää esimerkiksi TV:n tehon mainosvälineenä, mutta tarkat luvut mietityttävät.

Tarkka ja oikea ROI on ässä markkinoinnin ammattilaisen hihassa. Markkinointi-investoinnin toimivuus pitää kyetä osoittamaan numeroilla, ja mielellään pian investointipäätöksen jälkeen.

Teetimme kansainvälisestikin poikkeuksellisen kattavan tutkimuksen Gigantin markkinoinnista Suomessa, koska halusimme oikeasti sukeltaa markkinoinnin kannattavuuteen. Mitä medioita Gigantti käyttää kampanjoissaan – ja millaisilla tuloksilla? Kuinka monta euroa liikevaihtoa eri välineisiin sijoitettu euro tuo?

Sarkela_Sami_Gigantti_023Gigantille eri kanavien tuotoissa oli valtavan isot erot. Kirkkaimpana tähtenä loisti yhtiön suosima TV-mainonta, joka toi Gigantille lyhyellä aikajänteellä kuusi euroa myyntiä ja pitkällä aikajänteellä 17 euroa myyntiä. TV-mainonnan ROI on moninkertainen verrattuna moneen muuhun kanavaan.

Valitettavasti moni markkinoija elää todellisuudessa, jossa pitkän aikavälin ROI:ta ei ole mahdollista mitata tai huomioida. Pahimmillaan myyntinytkäys halutaan välittömästi mainonnan maksamisen jälkeen, jolloin brändimainonnan vaikutus pohjamyyntiin jää huomaamatta.

Kävin Screenforce Dayn yhteydessä aiheesta kiinnostavan keskustelun vaikuttavuuden kummisedäksikin kutsutun Les Binet’n kanssa. Hän esitti monelle yritykselle melko vallankumouksellisen näkökulman markkinointiin: miksi se on kirjanpidossa kulu eikä investointi? Binet’n arvion mukaan investointi brändimarkkinointiin maksaa itsensä takaisin puolessa vuodessa. Täysi hyöty tulee noin kahdessa vuodessa. Silloin, ainakin omalla matematiikallani, kyse on investoinnista eikä kulusta.

Kansainvälisten tilinpäätösstandardien muuttaminen todellisuutta vastaaviksi brändimarkkinoinnin osalta on ehkä turhan kova tavoite. Tämän tutkimuksen tarkoitus on antaa teille kättä pidempää perustellessanne markkinoinnin tuomaa liiketoimintahyötyä.

Johtoryhmätasolla vastuu tämän ymmärryksen viemisestä eteenpäin on teillä, markkinoinnin ammattilaisilla. Meidän tavoitteemme on auttaa teitä tässä työssä parhaamme mukaan tuottamalla täsmällistä ja oikeaa dataa.

 

Lue lisää: ladattava materiaali

 

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!