Makrotalouden trendit vaikuttavat vahvasti mainonnan budjetteihin ja siksi myös markkinoinnissa täytyy osata puhua talousosaston kanssa samaa kieltä. Mitä maailmantilanteesta kannattaa tietää juuri nyt? Liberty Sky Advisorsin Ian Whittaker puhui aiheesta Screenforce Dayssa toukokuun lopulla.

Ian Whittaker on media-, markkinointi- ja teknologia-alan moniosaaja. Taustaltaan hän on entinen osakeanalyytikko, joka on tehnyt yli 20 vuoden uran Lontoon rahoitusmarkkinoilla. 

Whittakerin mukaan tulevaisuus näyttää globaalissa mittakaavassa varsin positiiviselta. Yhdysvalloissa yritysten kannattavuus on tällä hetkellä historiallisen korkealla, ja euroalueellakin työttömyysaste on hyvin alhainen. Kun töitä riittää, ihmiset ovat halukkaampia käyttämään rahaa, jolloin he ovat myös vastaanottavaisempia mainonnalle.

Samalla moni hakee elämyksiä korvaamaan pandemiassa menetettyä aikaa, mikä näkyy etenkin matkailu- ja viihdepalvelujen kasvavana kysyntänä. Myös tunnetut kulutusbrändit ovat jopa pystyneet nostamaan hintojaan ilman negatiivisia myyntivaikutuksia. Elinvoimaisella brändillä on näin ollen suora vaikutus myös kannattavuuteen. Inflaatio on luonnollisesti kuuma peruna ja aiheuttaa kotitalouksille todellisia ongelmia, mutta Whittaker uskoo sen todennäköisesti taittuvan ajan myötä.

Whittaker mainitsi yrityskannattavuuden suurimpana yksittäisenä mainoskuluihin vaikuttavana tekijänä. Yritykset, jotka tekevät rahaa, käyttävät budjettia myös mainontaan. Vastaavasti säästöä haetaan usein leikkaamalla nimenomaan mainoskuluista.

Whittakerin mukaan näinä aikoina onkin erityisen tärkeää varmistaa, ettei markkinointia nähdä yrityksissä ylimääräisenä kulueränä, vaan investointina, jolla on vaikutus pitkän aikavälin kannattavuuteen. Vastaavasti markkinoinnin täytyy sisäistää johdon ja sijoittajien prioriteetit, jotta toimenpiteiden painopisteet ovat linjassa. 

 


Tv-katselu yhtä suosittua kuin ennen – missä mainostajat?
 

Television tulevaisuuden Whittaker näkee valoisana. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että mainonnan merkitys on yleisesti ottaen kasvussa. Yritykset tiedostavat vastuullisuus- ja kestävyyskysymysten vaikutuksen maineeseen, mikä varmasti näkyy myös markkinoinnissa. 

Televisiolla on Whittakerin mukaan hyvät mahdollisuudet saada yhä suurempia osuuksia myös digitaalisista mainosbudjeteista, sillä videomainontaan ollaan valmiita panostamaan. Niin TikTok, YouTube kuin televisio pyrkivät lopulta samaan tavoitteeseen, joka on kuluttajien viihdyttäminen, Whittaker muistutti.

Viimeisenä vinkkinään Whittaker neuvoi mainostajia unohtamaan omat preferenssinsä. Moni uskoo edustavansa valtaväestöä, vaikka omat katselutottumukset eroavat todellisuudessa paljonkin muista. 

Mainostajat näyttävät myös aliarvioivan lineaarisen tv:n resilienssin, Whittaker totesi. Katsojamäärät eivät tilastojen valossa ole laskeneet lainkaan samaa vauhtia kuin tv-mainonnan budjetit, varsinkaan Suomessa. Television merkitystä ei siis missään nimessä pidä unohtaa, sillä se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa laajat yleisöt ja luoda vaikuttavaa sisältöä. 

 

Katso Ian Whittakerin Screenforce Dayn tallenne.

Lataa Ian Whittakerin esitysmateriaalit.

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!