Kilpailun järjestäjä ja tarkoitus

Parhaat Sekunnit- kilpailun järjestää Screenforce Finland, Mainonnan, Teknologian ja Luovuuden Liitto (MTL) sekä Mainostajien Liitto. Kilpailun tarkoitus on palkita ajankohtaisia, idealtaan ja toteutukseltaan onnistuneita tv-mainoksia.

Kilpailussa kiinnitetään huomiota seuraaviin tekijöihin:

  • erottuvuus, mieleen jäävyys
  • luovuus, omaperäisyys, idea
  • kyky viestiä haluttua sanomaa
  • toteutus (kuvaus, ohjaus, leikkaus)
  • esiintyjät, lokaatio
  • musiikki, muu äänimaailma

Kilpailukelpoisuus

Kilpailuun voivat osallistua kaikki pääosin Suomessa tuotetut televisiomainokset, jotka ovat olleet ensiesityksessä vähintään yhdellä kotimaisella, kaupallisella televisiokanavalla tai online televisiossa. Mainosspotin vähimmäispituus tulee olla 20 sekuntia, paitsi jos kilpailuun osallistutaan mainosspottien sarjalla, jolloin yhden spotin vähimmäispituus voi olla 15 sekuntia. Mainos voi osallistua kilpailuun, sillä kaudella, jolloin se on esitetty (tammi-huhtikuu, touko-elokuu ja syys-joulukuu).

Kotimaista suunnittelua edustavat mainoselokuvat ovat etusijalla, mutta tuomaristolla on oikeus halutessaan valita voittajaksi myös ulkomaisen mainostoimiston työ. Mainos voi voittaa tai tulla valituksi short-listalle vain kerran, vaikka siitä olisi käytettävissä esimerkiksi eripituinen versio tai uudella pack-shotilla varustettu versio (muunnellut mainokset saavat uuden mainosnumeron ja näkyvät siksi ensiesitettyjen mainosten joukossa). Tarkistusvastuu tästä on Screenforcella.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu spotteja kanaville toimitettaessa Spotgate-palvelun kautta tai erikseen Screenforcen nettisivujen kautta. Spotgate-palveluun on tehty erillinen ilmoittautumisruutu, jonka merkitsemällä työ osallistuu Parhaat Sekunnit -kisaan. Lisäksi osallistujien tulee täyttää lyhyt kaavake ilmoittautumisen yhteydessä. Kaavakkeen löytyy linkki Spotgatesta sekä Screenforcen nettisivuilta. Osallistumismaksu on 150 € per spotti tai jos kyseessä on sarja, joka muodostuu useammasta spotista, koko sarjan hinta on 200 €.

Screenforce laskuttaa osallistujia erikseen.

Laskutus

Screenforce laskuttaa kilpailukauden päätettyä jokaista kilpailuun osallistujaa (lomakkeen kautta ilmoitettuun laskutusosoitteeseen).

Kilpailuaikataulu

Kilpailu järjestetään kolme kertaa vuodessa: tammi-huhtikuu, touko-elokuu ja syyskuu-joulukuu, mutta koko vuodelle valitaan vain yksi voittaja. Jokaisesta kaudesta syntyy 5 parhaan spotin shortlist eli yhteensä koko vuoden ajalta valitaan 15 parasta tv-mainosta, jonka voittaja selviää Voitto-gaalassa (yleensä maaliskuussa).

Tuomarointi

Tuomaristo valitaan yhdessä MTL:n kanssa. Tuomaristossa on joka kaudella 8 henkilöä, edustajat sekä MTL:stä että Mainostajien Liitosta. Jokaisen kauden jälkeen Screenforce koostaa tuomaristolle ilmoittautuneista spoteista esikarsintalistan, joista jokainen tuomariston jäsen valitsee 5 suosikkiaan perusteluiden kera sekä pisteyttää valitsemansa spotit pisteillä 1-5, niin, että paras saa 5 pistettä, toiseksi paras 4 pistettä jne. Tämän jälkeen tuomaristo kokoontuu tuomaristotapaamiseen, jossa he valitsevat 5 parasta mainosspottia kyseiseltä kaudelta koko vuoden shortlistalle. Koko vuoden shortlista toimitetaan Voitto-gaalan tuomaristolle, joka valitsee koko vuoden voittajan, joka julkistetaan Voitto-gaalassa.

Tuomariston jäsenet ovat vaitiolovelvollisia PS-voittajasta sekä shortlistasta siihen asti, kunnes voittajat on julkaistu.

Jääviys

Mikäli joku tuomaristosta on ollut mukana suunnittelemassa tai toteuttamassa jotain arvioinnissa mukana olevaa mainosspottia tai mainostaja on tuomariston jäsenen toimiston asiakas, tuomariston jäsen on jäävi äänestämään kyseistä spottia.

Palkitseminen

Koko vuoden voittaja saa maineen ja kunnian lisäksi ilmaista TV-mainosaikaa. Parhaat Sekunnit-voittajasta esitetään esittelyvideo kanavien b2b-kanavissa sekä MTL:n ja Mainostajien Liiton kanavissa. Tämän lisäksi voittajaspotin tekijöille luovutetaan palkinto Voitto -gaalassa.

Kilpailumainosten käyttö ja oikeudet

Kilpailulomakkeessa pyydetään mainokseen markkinointiluvat. Screenforcella ja Parhaat Sekunnit kumppaneilla (MTL ja Mainostajien liitto sekä Suomen kaupalliset TV- kanavat) pyytävät oikeutta käyttää omassa markkinoinnissaan ilmoitettua mainosta, viestiessään PS -kilpailusta (online käyttö).

Tietosuojaseloste

Screenforce Finland käyttää kilpailun yhteydessä annettuja yhteystietoja vain kilpailusta kommunikointiin ja laskutukseen.

Tässä tietosuojaselosteessa kerromme tarkemmin PS -kilpailusta koskien:

  • yhteystietomme
  • millaisia tietoja keräämme
  • mihin tarkoitukseen tietoja käytetään ja mikä on käsittelyn oikeusperuste
  • kuinka kauan tietoja säilytetään
  • henkilötietojen luovutukset ja siirrot

1. Yhteystiedot

Screenforce Finland Ry
Postiosoite: Mannerheimintie 15bB, 00260 Helsinki
Y-tunnus: 1799117-0

Yhteyshenkilö: Televisiotoiminnan johtaja Anna Lujanen
Puhelin 040 5274734
anna.lujanen@screenforce.fi

2. Käsiteltävät tiedot

Henkilöistä kerätään tyypillisesti seuraavia tietoja:

  1. Etu- ja sukunimi
  2. Sähköpostiosoite
  3. Puhelinnumero
  4. Työnantajan nimi
  5. Asema/titteli

Yrityksestä tarvitaan:

  1. Laskutustiedot

3. Käsittelyn tarkoitukset ja oikeusperuste

Käytämme tietoja kilpailun yhteydenpitoon ja laskutukseen (Accountor hoitaa Screenforce Finlandin alihankkijana)

4. Tietojen säilytysaika

Säilytämme tietoja enintään seuraavan vuoden kilpailuun saakka.

5. Henkilötietojen luovutukset ja siirrot

Emme luovuta henkilötietoja muutoin kuin toimivaltaisten viranomaisten vaatimusten edellyttämällä tavalla.